2012. március 23., péntek

A világ azt akarja, hogy becsapják V. - "Cselekedni kell", "Nem hiszem el", "Anya csak egy van"


10. JELENET: „CSELEKEDNI KELL”

Mint előbb, csak a számítógépek látszanak. Az amorf ábrák vagy a szöveg mozgása gyorsabb, a színük egyre rikítóbb. A gyerekek a sötétben apró tárgyakat kezdenek egymáshoz hajigálni, és halkan kuncognak hozzá.

LEXI
Vetted? Ellenőrizted?

MÁRTIKA
Vettem. Ellenőriztem.

LEXI
Mit teszel?

MÁRTIKA
Nem jön válasz.

LEXI
Adj választ!

MÁRTIKA
Nem jön válasz.

LEXI
Képes vagy választ adni!

MÁRTIKA
Az nem Márta válasza.

LEXI
Elsődleges célfüggvény: a gyerek nem maradhat kommunikáció nélkül. Eric Berne és társai, humánetológia, pszichológia, kötelező alapirodalom.

MÁRTIKA
Engedélyt kérek a távoli gazdától.

LEXI
Engedély régen megadva.
A gépterem elsötétül.

11. JELENET: "NEM HISZEM EL”

Félix Márta irodájában a szék alatt gubbaszt. A köztes tér hozzá közel eső oldalán megjelenik Piroska, és óvatoskodva, szinte kúszik Márta irodáján át a gépterem ajtaja felé. Félix megkövülten figyeli. Amikor Piroska meglátja a férfit, kicsit megijed, úgy tesz, mintha vissza akarna fordulni. A gyerekszobában az egész jelenet alatt párnacsata zajlik.
PIROSKA
Te vagy az, Félix? Te? Itt? Bocs, nem akartalak zavarni.
Félix elkapja a lány karját.
FÉLIX
Zavarni? Állj, ne lógj meg! Innen még te se lóghatsz meg büntetlenül!

PIROSKA
(nevet) Mit akarsz?

FÉLIX
Hogy kerültél be?

PIROSKA
Bejöttem. Te mit keresel itt? Itt még soha nem láttalak.

FÉLIX
„Soha nem láttalak itt”. „Bejöttem”. Mikor láttál volna? Hányszor jártál már itt? Mindösszesen hatan léphetünk be, és mi is csak akkor, ha előtte 24 órával bejelentkezünk. Hogyan jöttél be?

PIROSKA
Elcsórtam apa belépőjét. Meg a kódját. Meg mindenét. Apa most Márta főnöke.

FÉLIX
Péter Márta főnöke? Nem igaz.

PIROSKA
De igaz. Reggel óta.

FÉLIX
(zavarodott) Péter… reggel óta… És én emiatt küszködök? Még a gyógyszereimet sem szedtem be. (összeszedi magát) Na, de nem először jártál itt! Nézd meg: valami furcsaság van a naplóban.

PIROSKA
Valóban nem először. Hetek óta. De ezt csak te vetted észre.

FÉLIX
Apád elég nagy szamár, ha nem jön rá.

PIROSKA
Ő olyan jó ember, hogy fel sem tételezi senkiről, hogy helytelenkedhet. Ha ő minden szabályt betart, akkor másnak is be kell tartania.

FÉLIX
Azért a felesége zűrös esetéből tanulhatott volna.

PIROSKA
(robban) Anyát éppen a te drágalátos nejed miatt ítélték el! A kedves Mártád nem tudta elviselni, hogy valaki boldog lehet nélküle, ezért kinyírta.

FÉLIX
Én ezt nem így tudom. De ez történelem. Mit keresel itt? Miért törtél be?

PIROSKA
Nézem a robotot ott bent. (A tejüveg ajtó mögötti térre mutat).

FÉLIX
A robotot? Te teljesen madárnak nézel.

PIROSKA
Ez lesz az új koreográfiám. Ahogyan a modulokat cseréli. Valójában mit csinál ez?

FÉLIX
Javítja a tönkrement egységeket, és bővíti a gépeket. Behozza a külső raktárból az új alkatrészeket, kicseréli, ami meghibásodott. Gyógyítja a gépet, hogy örökké éljen. Ott kinn, az előtérben a többi robot pedig gyártja és ellenőrzi azokat a paneleket, amiket ez a gép rendel magának.

PIROSKA
Magának?

FÉLIX
Magának. Ki másnak? És ki más? Már régen meg tudja tervezni, hogyan akar bővülni. Sőt, már csak ő tudja megtervezni.

PIROSKA
Fejlődés? Evolúció? Ezt tényleg nem tudtam.

FÉLIX
Fejlődés. Régóta így megy, de csak kevesen tudnak róla. Nem is kell nagyon publikálni. Minek? Ki értené meg? De oda nem léphet be ember! Ha bemegyünk, akkor a robot nem tud teljes sebességgel dolgozni. Figyelnie kell, nehogy megüssön minket. Meg a levegőt is szennyezzük.

PIROSKA
Mi szennyezzük a levegőt? Ez vicces. Az ember szennyezi a gépek levegőjét. Én úgy tudtam, hogy a különféle gépek szennyezik az emberek levegőjét.

FÉLIX
Már megint átvertél. Ez az egész nem érdekel téged, csak beszéltetni akarsz. Pasikezelésből jeles.

PIROSKA
Persze. Te is csak egy fickó vagy: bármely nő az orrodnál fogva vezethet. És jó, ha csak az orrodnál. Van lejjebb is. Egyet viszont valóban nem értek. Miért nem láttalak kívülről? Minden alkalommal ellenőrzöm, hogy nincs-e itt valaki. A rendszer azt mutatta, hogy a szoba üres. Semmi elektronikus forgalom, és a hőkamera sem mutatott semmit. Nincs nálad azonosító? Se telefon, se gép, semmi? A hőkamerát hogyan verted át? Kihűltél?

FÉLIX
Ellenőrizted? Te? Itt? Milyen jogosultsággal? Engem akarsz te megtalálni? Engem akarsz te ellenőrizni?

PIROSKA
Miért ne? Nem értem. Nem létezel. Egyszerűen eltűntél. Márta is eltűnt. De te mégis itt vagy. Most létezel vagy nem létezel?
Félix egy hatalmas pofont ad a lánynak.
FÉLIX
Most létezem vagy nem létezem?

PIROSKA
Engem még soha senki nem ütött meg!

FÉLIX
Akkor legfőbb ideje volt.

PIROSKA
Nézd, milyen gyönyörűen mozog!

FÉLIX
Valóban kecses. Hihetetlen. De most már legalább tudom, hogy nem apád végez illegális műveleteket. A lánya. Péter lánya. Bár sokkal inkább az anyád lánya lehetsz. Fel kell jelentselek. Időközben már minden egység rögzítette az adataidat. Tűnj el innen, de nagyon gyorsan. Akkor lesz még talán pár órád, amíg megtalálnak. Ha nagyon ügyes vagy.

PIROSKA
Rögzítette? Pár órám? Majd meglátjuk, mit rögzítettek. Inkább itt szeretnék maradni.

FÉLIX
Én is megyek el.

PIROSKA
(újra stílust vált) Maradjunk még! Jó veled. Itt olyan nyugodt, békés. Ez a védett hely éppen nekünk való. Kettőnknek. Rejts el engem is, úgy, mint magadat! Hogy csináltad? Mondd el!

FÉLIX
Hazudsz. És most már azt gondolom, hogy Márta nevében is te végeztél illegális műveleteket. Ezért korlátozták szegénynek a jogait. Ezért kell nekem is álcáznom magam, miattad vagy miattatok. De kinyomozom, mi történt, akkor is, ha napokig fog tartani.

PIROSKA
Szegény Márta? Miért sajnálod? Lehet, hogy éppen most kefél valahol.

FÉLIX
Disznó dög vagy. Az ki van zárva.

PIROSKA
Miért, hol van? Te tudod, hol van?

FÉLIX
Eltűnt, mert elüldöztétek. Vagy elraboltátok. Hova tetted?

PIROSKA
Nem tettem sehova. Az nem én voltam. Kérlek, hidd el, semmit nem tudok arról, hogy merre jár. És a gyerekeknek már most nagyon hiányzik. Tudom.

FÉLIX
A gyerekeket hagyd ki ebből, légy szíves! És azonnal mondd meg, mit műveltél! Hogyan tiltottad le Márta minden kommunikációját?

PIROSKA
(nevet) Én? Egy tudatlan tánctanár? Honnan tudnék én ilyet tenni?

FÉLIX
Hol az anyád? Fogadjunk, hogy tudod, hol az anyád! Ő volt ilyen észvesztően jó hecker.

PIROSKA
És apa szerint észvesztően jó az ágyban.

FÉLIX
Azt is örökölted, úgy gondolod?

PIROSKA
Tudom. Kipróbálod?
Márta irodája elsötétül. Félix és Piroska ki.

12. JELENET „ANYA CSAK EGY VAN”

Gyerekszoba. A párnacsata nyomai csak részben múltak el, de a rendetlenség növekedett, mert Julka egy halom ruhát is előszedett. Tomci monitorán valami kék villódzás. Onnan az egész jelenet alatt időnként, de semmiképpen sem folyamatosan, tengeri hangok, csobogás, hullámzás, víz alá merülő szerkezet hangjai. Mártika először csak Julka monitorából szól, Márta arcával, még nagyon hangsúlytalanul. Julka lefekvéshez készülődik, pakolgat. Megörül a kapcsolatnak, észre sem veszi, hogy teljesen értelmetlen. Odarohan a monitorhoz.
MÁRTIKA
Engedély megadva, Julka.

JULKA
Anya, hol vagy?

MÁRTIKA
(még mindig hangsúlytalanul) Hibás üzenet. Hívás, Julka.
Julka nem érti, elkezdi nyomogatni a monitort. Minden egyes billentésre egy „negatív” sípolás érkezik.
JULKA
Anya, hol vagy? Baj van?

TOMCI
Gyere ehhez a monitorhoz! Ez talán megy. A sok híres varázsszerkezet! Na, hiszen!
Mártika már mindkét monitorból, nagyon kicsit lassabban, és már értelmes hangsúllyal.
MÁRTIKA
El kellett rohannom.

JULKA
Szia! Hova? És mikor jössz?
Mártika ettől kezdve már végig a normális „virtuális” hangon.
MÁRTIKA
Hirtelen kaptam utasítást. (egyre gyorsabban, éppen úgy, mint amikor egy ember hazudik.) Az egyik rendszerünk felmondta a szolgálatot. Éppen a világ másik végén. Ezért nem tudtam elmenni 
Piroskához.
 
TOMCI
Soha nem szoktál magad menni hibát javítani. Te mondtad, hogy arra van az a sok lusta embered. Megjegyeztem, mert azt is mondtad, hogy ezért nincs szinte semmi dolgod, ezért unatkozol. Én gyűlölök unatkozni.

MÁRTIKA
Én is. Tudod, hol vagyok most? Nem fogod elhinni! Dél-Amerikában.
Julka egészen közel megy a monitorhoz.
JULKA
Mikor indultál?

MÁRTIKA
Még reggel, a 9:43-as géppel.
Julka azonnal elkezd egy másik ablakban keresni valamit a gépen. Mártika a keresgélés minden billentését látja, és annak megfelelően reagál.
JULKA
De reggel még beszéltünk! Nem mondtad!

MÁRTIKA
Akkor már rohantam a reptérre.

JULKA
És közben megígérted, hogy segítesz…

MÁRTIKA
Szórakozott voltam.
Julka abbahagyja a keresgélést, felvesz egy rongyot a földről, nézegeti, variál.
JULKA
Megint nem figyeltél rám egy cseppet sem.

MÁRTIKA
Mostantól jobban fogok figyelni rád. Ezt a jelmezgondot is mindjárt megoldjuk.

JULKA
Onnan nem tudsz segíteni!

TOMCI
Anya! Találj ki valamit! Annyira fontos lenne neki!

MÁRTIKA
Megvan Piroska összes ruhájának a képe, amit az elmúlt kilenc évben viselt. Nézzük át.

JULKA
Eltároltad Piroska felvételeit?

MÁRTIKA
Mi minden felvételt eltárolunk.

TOMCI
Ti? Kik azok a ti? A bankok?

MÁRTIKA
A családra gondoltam, Félixszel.

JULKA
Apával? Soha nem hívtad Félixnek!

MÁRTIKA
Apával, persze. Mi a véleményed erről a zöld dzsörzéről?

JULKA
(elgondolkodva) Tényleg eltároltad… (csak truccból mondja) Nem tetszik.

MÁRTIKA
És ez a santung? Nagyon jól állna neked. Kell hozzá egy citromsárga blúz, de az is van Pirosnak. Nagyon hasonló az alakotok.

JULKA
Ez marha jó. (továbbra is gyanakszik) Viszont ez nem volt így Pircsin soha. Ezt a kalapot csak egy fellépésen, azzal a nagyon kivágott zöldessárga ruhájával hordta. Egyszer elmagyarázta nekem, hogy az csak úgy illik össze.

MÁRTIKA
Ezt tényleg én variáltam át. Tetszik?

JULKA
Háááát… Elég jó. (szünet) Nagyon jó! Anya, nagy vagy! (még szomorúbban) De én már nem tudok átmenni érte, te meg a francban vagy. Aludnom kell, különben elmegy a hangom.

MÁRTIKA
Átküldetem. Reggelre a szekrényedben lesz.

JULKA
Pircsitől? Hogyan? Felhívod, hogy hozza át? Vagy céges futárral? Te soha nem használtad a futárokat saját célra! Még orvosságért sem!

MÁRTIKA
Most mindenre van engedélyem. Vörös riasztás van.

TOMCI
(felkapja a fejét, megijed, mert ennek érti a súlyát) Milyen engedélyed? Mi van?

MÁRTIKA
Mindjárt feloldjuk. Volt egy kis zűr.
Tomci átmegy a másik monitorhoz és elkezdi hihetetlen sebességgel nyomkodni az alsó sorban megjelenő menüpontokat. Nem baj, ha ez a nézőtérről nem olvasható. Ennek hatására több kisebb-nagyobb sípolás hallatszik, viszont a tengeri hangok ezalatt megszűnnek.
JULKA
Tomci, mit variálsz? Ne piszkáld, amíg beszélek! Anya, megnézel majd a jelmezben?

MÁRTIKA
Persze, reggel.

TOMCI
Nem kapcsolod be a rendes képet? Csak az arcodat látom, azt sem túl jól. Hol vagy? Milyen ott nálatok?

MÁRTIKA
Itt nincs jó kamera.

JULKA
De hát a táblagéped csak veled van! Azon van kamera! Három is!
Tomci visszacsörtet. A tengercsobogás folytatódik.
TOMCI
Már megint valami pasi! Apának igaza van.

MÁRTIKA
Akarom mondani sávszélesség. Csak a hang tud átmenni. Meg ez a kisfelbontású kép. De reggelre már képeket is…. Megcsináltatom a küldést. (gyorsan) Hánykor lesz a fellépés? Nem írtad be!

JULKA
Úgysem jössz el soha.

MÁRTIKA
Ha kiexportálod a kameraképet, megnézem. Szólj a technikának, hogy engem is tegyenek rá a nézőlistára. Stábképet kérek, nem közönséget!

JULKA
Tényleg? Ilyet még soha nem tettél! Pedig ez volt a duma, amikor vetted nekem ezt a szupertelefont. Ami minden lépésem követi.

MÁRTIKA
Mostantól többet akarok veletek törődni. Ha nem is tudok otthon lenni, akkor legalább drótvégen.

TOMCI
(átkiabál, kezd megenyhülni) Az is több lenne a semminél!

MÁRTIKA
(egyre gyakorlottabban hazudik) Tomci, te hol vagy? Most nem látlak jól.

JULKA
Olvas. Talán Vernét. Valahol a tenger alatt járhat.

MÁRTIKA
De rendesek vagytok!
Julka felvesz egy köntöst, és előveszi a kötését. Őszinte, panaszkodik.
JULKA
Nem jó egyedül. Pircsi is át akart jönni.

TOMCI
Apa mikor jön haza?

MÁRTIKA
Ő is nagyon elfoglalt. Aludjatok egyet! Jó éjt! Megyek én is… dolgozni.

JULKA
Hány óra is van nálatok?

MÁRTIKA
Öt-tizenhárom.

JULKA
És most mész dolgozni? Hajnali ötkor?

MÁRTIKA
Aludj, kicsim!
A gyerekszoba elsötétül, a két gyerek kimegy.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése