Hétfőnként
az informatikai szakma egyes témáiról próbálunk mondani valamit, szigorúan
szubjektíven. Most is ez következik. Szabad vele nem egyetérteni.
A középiskolában Ady
költészetét 17-18 évesen tanulják a „gyerekek”, akik legtöbbje addigra már (régen?)
megtapasztalta a testi szerelem minden szépségét. Így aztán hihetetlenül jól
szórakoznak, amikor a tanárnő nagy szégyenlősen magyarázni próbálja a
„Héja-nász az avaron” megfelelő értelmezését, majd azon is, ha a széplelkű irodalmár, a mindenkori kormánytól
és rendszertől függetlenül ugorja át „A Hortobágy poétáját”, nehogy állást kelljen foglalnia a „Minden más táján a világnak Szent dalnok
lett volna belőle” sorok értelmezéséről. 18 évesen még mindenki meg nem
értett zseni. De legtöbben akkor szórakoznak igazán, amikor a magas nyugati
műveltséggel rendelkező, egyértelműen polgári világnézetű költő „Csák Mátéföldjén” című versét próbálják meg a hozzáértők hol így, hol úgy magyarázni. (Érdemes
meggondolni, hogy a szegénnyel, az elesettel, a nincstelennel együtt érezni régi
keresztény erény, és a „proletár” szót jóval 1907 után sajátították ki
politikai célra.) A választójoggal rendelkező diáknak már komoly politikai
elkötelezettsége van, így aztán igen érzékeny minden belemagyarázásra, igen
érzékeny annak legtöbbször igencsak gyenge interpretációjára, hogy kik is
lehetnek azok a „hitvány Nérók”, akikről a költő megemlékezik. A
blogírónak, bár igyekszik távol tartani magát minden félremagyarázhatóságtól, mégis
Csák Máté jut eszébe, ha a hazai közigazgatási informatika mai helyzetére
gondol.
Erről a témáról évről
évre számos kiváló elemezés születik, melyek szinte kivétel nélkül megállapítják,
hogy bár igen sok előrelépés történt, jelentősek még a tennivalók is. Ennek a hosszú
évek óta stagnáló helyzetnek oka véleményünk szerint az, hogy miközben egyes
ágazatokban valóban jól működő, tömegek által használt, nemzetközi
színvonalú megoldások születnek (NAV elektronikus ügyintézés, okmányirodák, Takarnet,
OCCSz cégnyilvántartás, a fiatalok által különösen kedvelt FELVI rendszer),
addig ezek a megoldások egymástól függetlenül, szakmailag jól felkészült,
de különálló csoportok munkájának eredményeképpen jöttek létre. Nem alakultak
ki egymással olcsón együttműködni képes, a párhuzamos fejlesztési munkát, a
párhuzamos adattárolást kiszűrő rendszerek, talán leginkább azért, mert a
különféle helyi, esetenként nagyon is kisszerű érdekek nem teszik lehetővé az
egységes, átgondolt, és főleg költségtakarékos megoldások kialakítását. (Ne akarjuk tehetetlenségünket az adatvédelmi törvényre kenni!) Meggyőződésünk,
hogy az elkövetkező időszak legnagyobb kihívása a közigazgatási informatika
Csák Máté korába illő helyzetének integrációja lesz, amihez, maradva a
történelmi hasonlatnál, legalább Károly Róbert király ereje szükségeltetik.
Ehhez semmi más nem
kellene, mint kellő erő és hatalom a közigazgatási hatósági eljárás és
szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 7. §-ának betartatása, amely előírja,
hogy „a közigazgatási hatóság a költségtakarékosság és a hatékonyság
érdekében úgy szervezi meg a tevékenységét, hogy az az ügyfélnek és a
hatóságnak a legkevesebb költséget okozza, és az eljárás a lehető leggyorsabban
lezárható legyen.” Ugyan a „költségtakarékosságnak” és a „hatékonyságnak” a
mérése kemény dió, de (noha blogiró nem jogász) a törvények be nem tartása ismereteink
szerint bűntethető. Akkor miért éppen ennek a paragrafusnak a látványos
áthágását nem szankcionálja soha senki?
A nemzeti adatvagyon
körébe tartozó állami nyilvántartások fokozottabb védelméről szóló 2010. évi
CLVII. törvény már foglalkozik az adatvagyon kezelésével, az informatikai
rendszereket működtető szervezetek meghatározásával. De vajon foglalkozik-e valaki
elegendő mértékben a nyilvántartásokban tárolt adatokkal, az adatok
minőségével? Ismerjük-e az adatok előállításának, tárolásának, kezelésének a
költségeit, hatékonyságát?
A
jelentősebb, jogszabályok alapján elrendelt magyarországi adatállományok,
felületesen összeírva, a következőek (messze nem teljeskörű és messze nem
szakmai felsorolás):
1. A Közigazgatási
és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala adatállományai (személyi
adat és lakcímnyilvántartás, útlevél nyilvántartás, közlekedési nyilvántartás, bűnügyi
nyilvántartás, egyéni vállalkozók nyilvántartása, választói névjegyzék, stb.)
2. Cégbírósági
adatállomány,
3. Ingatlan-nyilvántartás,
4. Földhasználati
nyilvántartás,
6. Kincstári
Vagyonkataszter,
7. Központi
Statisztikai Hivatal adatállományai,
8. NAV nyilvántartásai,
9. Társadalombiztosítási
nyilvántartások,
10. Foglalkoztatottsággal
kapcsolatos nyilvántartások,
11. Oktatási
nyilvántartások,
12. Műemlék-nyilvántartás,
13. Országos
Erdőállomány Adattár,
14. Védett
Természeti Területek Törzskönyve,
15. Kamarai nyilvántartások pl. a közjegyzői, ügyvédi
kamarák nyilvántartásai
Vajon van-e arról egységes
nyilvántartásunk, hogy mit is tárolunk ezekben a nyilvántartásokban? Vajon
van-e arról központilag elérhető hiteles, karbantartott nyilvántartásunk,
hogyan, milyen formában, milyen ábrázolásban tároljuk az adatokat
ezekben az állam által költségvetési pénzből fenntartott nyilvántartásokban? Feldolgozta-e
valaki egyszer is azokat a jogszabályokat együttesen, amelyek alapján
ezeket a nyilvántartásokat létrehozták, vezetik, az adatokat karbantartják?
Ellenőrizte-e valaki is, hogy ezek a nyilvántartások felépítése szakmai
szempontból megfelelnek-e az 2012. évben elvárható minőségnek? Létezik-e
arról nyilvántartásunk, hogy ezek az adatállományok mennyi redundanciát
tartalmaznak, és ennek a redundanciának milyen szakmai és nemzetgazdasági
következményei vannak? Hallottak-e a jogalkotók az adatállományok
normalizálásáról (középiskolai tananyag, informatika tárgyból)?
Az adatok védelme,
az adatállományokhoz történő hozzáférés szigorú szabályozása igen fontos,
elengedhetetlen. De legalább annyira fontos lenne, hogy a különféle
adatállományokban tárolt adatok hitelessége biztosítható legyen, az
egyes állományokban tárolt adatok ne mondhassanak ellent egymásnak. Blogíró
saját bőrén tapasztalta, hogy egyszer pár hónapig három közhiteles változatban
létezett Magyarországon, mert a KEKKH, a Cégbíróság és az
ingatlan-nyilvántartás egymástól eltérő módon tárolta édesanyja leánykori nevét
(a dokumentumokat megőriztük…). És mégis csak egy fizetést kapott, sajnos.
Az adatvagyon kezelésének,
és ezen belül a minőségbiztosításának alapvető feltétele a jogszabályi
megfelelőség. Ennek első lépése lenne
a nyilvántartások tartalmára és kezelésre vonatkozó jogszabályi előírások részletes
elemzése, a törvényi szintű illetve ágazati jogszabályok közötti esetleges
ellentmondások, átfedések feltárása és az adatok tárolásának, az adatok egységes matematikai, informatikai
leírására vonatkozó jogszabályi szintű kötelező
érvényű szabályrendszer megalkotása.
A jogszabályi
feltételek megteremtését követheti az adatok minőségbiztosításának kötelező
megvalósítása. A vagyonkataszterekben, nyilvántartásokban szereplő adatok
hitelességének biztosítása nem csupán a jogszabályok elvei szerint kiemelkedő
fontosságú, de a nagy értékű vagyon megfelelő adminisztrációja az
adat-tulajdonosnak és az adatkezelőnek is fontos érdeke. Problémát jelent, ha
nehezen vagy drágán oldható meg a változások követése, az adatok naprakészen
tartása. Ennek hiányában viszont a jogok és kötelezettségek érvényesítése is
jelentős problémákat okozhat. A nyilvántartások történetiségének elérhetővé
tétele, ami egy közösségi oldalnak is már hétköznapi szolgáltatása, ugyancsak elengedhetetlen
lenne, hiszen például egy ügyvédi ellenjegyzés hitelességének a vizsgálatakor
nem igazán érdekes, hogy az adott ügyvéd a vizsgálat pillanatában szerepel-e a
kamarai nyilvántartásban, hanem csak az érdekes, hogy a jogi cselekmény
pillanatában szerepelt-e.
(jövő hétfőn
folytatjuk)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése