Szélsőségesen fogalmazva azt mondhatjuk, hogy az informatika jelenlegi
magyarországi vállalati, közigazgatási alkalmazása (a kommunikációtól eltekintve) szinte csak a mechanikus
írógép és a kézi számológép helyettesítésére korlátozódik: a jelenleg
használatos programok jelentős része a tabulátorbillentyű helyettesítésére
szolgál.
Megbecsülésük is ennek megfelelő. Ennek oka azonban nem az
infokommunikációs termékekben, hanem a termékek felhasználásában gyökerezik.
Legjobb példák erre, hogy a pénzügyi programcsomagok - függetlenül attól, hogy a
legnagyobb nemzetközi cégek, avagy kis hazai vállalkozások állították elő
azokat - legtöbbször csupán az alapvető kimutatások, a mérleg, a bérszámfejtési
dokumentáció elkészítését segítik, és az adópapírok kézi kitöltését
helyettesítik: a rendelkezésre álló adatokból igen kevés helyen jönnek létre
komolyabb vezetői elemzések, a tényleges üzleti döntéseket támogató igényes
anyagok.
A megvásárolt
eszközök valós képességei, kapacitásai alig hasznosulnak. A legmodernebb
hardverek és szoftverek réges-régen jelen vannak az országban, a COCOM listának
ma már nyoma sincsen. A drága informatikai eszközök hatékony felhasználásához azonban
hiányzik az adminisztrációs és a vezetési folyamatok magas fokú szervezettsége,
hiányzik a jogszabályok, a belső szabályzatok matematikailag pontos, algoritmikus
leírása, a munkafolyamatok elektronikus irányítása. A nagy kapacitású munkaállomások
legtöbbször adatrögzítő gépként funkcionálnak, tényleges lehetőségeik,
tárkapacitásuk töredékét hasznosítva. A központi kiszolgálók (szerverek)
egy-egy nagyvállalat, pénzintézet, kivételnek számító közintézmény
számítóközpontjától eltekintve, az adatok bamba tárolását végzik. Merevlemezeik
ugyan telve vannak adatokkal, de az adatokon a programok nemigen végeznek érdemi
műveletet: az egyik felhasználó begépeli, a másik, egy kicsit más
csoportosításban, más formátumú űrlapot használva, kinyomtatja. Éppen úgy, mint
a hatvanas évek legelején, csak éppen nagyobb mennyiségben és gyorsabban. A
szolgáltató állam megvalósítását, az államigazgatási adatállományok
elektronikus úton történő könnyű elérhetőségét ugyan a politika célul tűzte ki (ld. pl.
a a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló
2004. évi CXL. törvény célkitűzését), de ennek a feladatnak a megvalósítása
igen vontatottan és csak egy-két kiemelt központi adatbázisra vonatkoztatva
halad. Az adatok minőségbiztosításáról, a rögzített adatok hitelességének
ellenőrzéséről nemigen beszélünk. (Az egymástól függetlenül létező, és olykor
egymásnak ellentmondó adatokat tartalmazó, egyenként „közhiteles”
adatállományokról egy másik gondolatsor keretében fogjunk szólni.) Olyan ez, mintha egy gyönyörű fürdőszobában
a színarany csapból éppen hogy csepegne a hideg víz.
Természetesen ez a
helyzet egy folyamat eredménye. Mondhatnánk: „ma azért sokkal jobban
állunk, mint régebben”. De ez sem teljesen igaz, mert ma már sehol nem
található az az őszinte bizalom,
amit a múlt század 70-es, 80-as éveiben az emberek az informatikába vetettek. Az
valóban igaz: akkor sok szempontból még rosszabb volt a helyzet. Az 1980-as
években még gépeket sem vásároltuk, divat volt „bütykölni”, méregdrágán itthon
előállítani azokat, pedig akkoriban már a személyi számítógépekre egyáltalán
nem vonatkozott a fejlett technológiát tartalmazó termékekre vonatkozó embargó.
Akkor még a közintézmények is tele voltak jól-rosszul összeszerelt, márka
nélküli masinákkal, házilag épített kiegészítő elemekkel, hálózatokkal. A 90-es
évek pedig a „szoftverbütykölés” jegyében teltek. Gépeket, legalábbis nagyobb,
bonyolultabb eszközöket akkor már felkészült profi szállítóktól vettünk, de a sokszor
még ma is használt programokat „megbízható” belső programozókkal, a nekünk
kedves külső cégekkel írattuk. Hatalmas programrendszerek keletkeztek a
semmiből, olyan problémákat kíséreltek meg néha csak pár fős csapatok a
semmiből kifejlesztett programokkal hónapok alatt megoldani, amelyek
megoldásán más országokban több száz fős, jól szervezett szakember-csoportok
hosszú éveken keresztül dolgoztak, pontos tervekkel, szigorú dokumentációval,
minőségellenőrzéssel, „kőkemény” tesztelési és üzembe helyezési eljárásokkal. Ezeket
a tapasztalatokat ritkán sikerült átvenni, az elkészült hazai termékek ugyan valahogyan
működtek, de annyira azért nem, hogy megbízhatóan építeni lehessen rájuk. Soha
nem lettek pontosan rögzítve a minőségi elvárások, nem lettek kellőképpen
regisztrálva és szankcionálva a hibák, az üzemzavarok. Hogyan is lettek volna:
sem a saját munkatársunkat, sem a jó haver vállalkozót nem akartuk büntetni! A programok
üzemeltetését legtöbbször még ma is maguk az eredeti programozók végzik, a
termék soha nincsen készen, évről évre vagyonokat kell áldozni csak azért, hogy
a működésük még fenntartható legyen. Ami botrány, mert gondoljunk bele, hogy
milyen vicces is lenne, ha minden mosógép mellé be kellene csomagolni egy
műszerészt, hogy az ékszíjat igazgassa mosás előtt… A felsőbb vezetésnek
eközben elfogyott a türelme, az informatikának, az informatikusoknak, akik
„csak viszik a pénzt, és az eredmény pedig semmi” elfogyott a tekintélye, oda a
becsülete. Nem véletlen, hogy manapság már igazi kormányzati képviselete
sincsen.
A jelenség
magyarázható, csak elfogadhatatlan. Magyarázható, mert a 70-es években még számos
jó fejlesztőmérnök nőtt fel azon a feladaton, hogy a világ sok táján készen
kapható, jól bevált termékeket behozatali engedély híján másolja le. Az így
létrejött eszközök műszakilag sokszor valóban kissé jobbak, fejlettebbek voltak
az eredetinél és a fejlesztők igazán magas szintű szakmai tudásra tettek szert.
Akkoriban elhittük, hogy szakembereink jobbak a világ bármely országának
szakembereinél, pedig igazából csak az eredeti és az utánzó fejlesztések között
eltelt évek tapasztalata épült be a termékekbe. Az előnyök viszont mára már hátrányba fordultak. Mint annyi más
történelmi folyamat, egy idő után ez a tevékenység is elvesztette előremutató,
hasznos tartalmát és a fejlődést gátló, visszahúzó tényezővé vált. Mert ez a
hangulat, a nemzetközi tudás lebecsülése, az erőszakoltan csak a saját erőre
támaszkodás kísérlete manapság is tart, miközben szakmai tudásunkat a világ mérnökeinek
felkészültsége már sok esetben alaposan meghaladja.
Így alakult ki az a
helyzet, ami talán a létező legrosszabb. Rendelkezünk eszközökkel, működtetjük
is azokat, de alig tudjuk, mi is történik valójában az informatikai szervezeten
belül, mire költjük pénzünket. A felső vezetők ritkán tudják, hogy mit
csinálnak az üzemeltetők, a programozók, valójában mire is használjuk valójában
a méregdrága eszközöket. És főleg alig foglalkozunk azzal, hogy mi mindenre használhatnánk még a
rendelkezésünkre álló hatalmas információtömeget: az erőforrások tényleges
felhasználását nem mérjük, nem ellenőrizzük, a tudást nem hasznosítjuk. A
legfelső vezetői réteg, beleértve a politikust is, pedig sokszor lenézi, nem
tekinti fontosnak az informatikát, „lesajnálja”, nem tekinti magához méltó
társnak az informatikust, alig használ számítógépet, és ha igen, akkor is legfeljebb
írógépnek, a levelezése kényelmesebbé tételére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése