Addig volt jó világ, amíg nem
létezett számítógép, és hatósági igazolást csak papíron lehetett kiadni!
A közigazgatási hatósági
eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 12.
§. (2) kimondja, hogy „Közigazgatási
hatósági ügy (…): minden olyan ügy, amelyben a közigazgatási hatóság az
ügyfelet érintő jogot vagy kötelességet állapít meg, adatot, tényt vagy jogosultságot igazol, hatósági nyilvántartást vezet vagy hatósági ellenőrzést végez,...”
Kér is az ügyfél
igazolást mindenről. A hivatalok munkájának igen jelentős része a
számítógépeikben tárolt legkülönfélébb hatósági nyilvántartásokból származó, kékkel
aláírt és pecséttel hitelesített igazolások szolgáltatása. De vajon mindez miért?
Ez lenne a szolgáltató állam? Miért utazik, sétál az ügyfél a hivatalba, miért
tölti ott munkaideje egy nem elhanyagolható részét? Miért tölti számítógépes
adatállományokból történő információk nyomtatásával, másolásával munkaidejét
annyi sok ügyintéző? Amennyire blogíró megfigyelte, elég kevés olyan polgári lakást
lehetne találni, ahol a közigazgatási hatóságok által kiállított igazolások a falon bekeretezve függnének. Bizony ezeket
nem is szobadíszül kérik az ügyfelek! Ezek a kiadmányok az ügyfél táskájában legtöbbször társhatóságokhoz vándorolnak, esetleg pénzintézetekhez, ilyen-olyan
eljáró szervezetekhez, ahol aztán ismét számítógépbe rögzítik a rajtuk szereplő
adatokat (l.d.: ”a számítógép, mint írógép…”). Rosszabb esetben a fogadó oldalon csak
bólintanak egyet, és mivel az igazoláson lévő adatokat tökéletesen rendben
lévőnek találják, lefűzik a papírt az amúgy sem túl kevés irat mellé, majd
mehet az egész kupac hosszú évekre az irattárba. Vajon évente hány terrabyte
információ áramlik keresztül teljesen feleslegesen az ügyfelek aktatáskáin? Biztos, hogy 2012-ben az állampolgárt
tekinthetjük a legmegfelelőbb adatátviteli közegnek?
Pedig még azt sem
mondhatjuk, hogy nincsenek jól működő, példa értékű megoldásaink. Kiemelt
szeretetnek örvendő adóhivatalunk már évekkel ezelőtt létrehozta a
köztartozásmentes adózók listáját, ami hibátlanul működik, hihetetlen
mennyiségű időt megtakarít a vállalkozásoknak, és még több fát környezetünknek.
Autópályáinkon igazán kiválóan szerepel az e-matrica, semmi panaszunk nem lehet
rá, miközben még nálunknál fejlettebb szomszédjainknál is ragasztgatni kell az
évente változó színű kis papírfecnit a szélvédőre. A gépjárművek esetében
könnyű a rendszám alapú, cégek esetén az adószám alapú azonosítás, és senki nem
háborodik fel, hogy létezik olyan adatállomány, ahol nyilvántartják, hogy mikor
fizetett, és mennyit. Ha egy cég kéri felvételét a köztartozásmentes adózók
állományába, akkor csak azt kürtöli világgá, hogy rendesen fizeti az adókat,
járulékokat.
Akkor miért nem lehet ezt
a gyakorlatot általánossá tenni? Miért nem lehet alapértelmezettnek tekinteni a
Ket. 36. § (2)-ben foglaltakat, miszerint „Az
ügyfél azonosításához szükséges adatok kivételével az ügyféltől nem kérhető olyan adat igazolása, amely
nyilvános, vagy amelyet valamely hatóság, bíróság vagy a Magyar Országos
Közjegyzői Kamara jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásának tartalmaznia
kell.” Ez kellene, hogy legyen az általános eljárás, és csak kivételes
esetekben, amikor az ügyfél kéri, mert esetleg mégis szeretne otthon egy
tulajdoni lapban gyönyörködni, akkor nyomtatódna ki a hihetetlen pénzekért
kiépített és fenntartott állami számítógépes nyilvántartások tartalma. Ez által
nem csupán igen jelentős munkaidő megtakarítást
lehetne elérni (egyes becslések szerint akár a GDP 0,5-1%-t is elérhetné a jól
működő és egymással együttműködni képes rendszerekből álló, „interoperábilis” elektronikus
közigazgatás által bekövetkező megtakarítás), de a hibák és a visszaélési
lehetőségek száma is csökkenne.
Az adatállományból
kiállított igazolás kizárólag abban a tizedmásodpercben hiteles, amikor
lepecsételték. Ez mindig így volt, és így van ma is, csak ma ez a probléma
élesebb. Amíg az anyakönyv volt az egyetlen hitelesnek mondható adatállomány,
addig nem nagyon kellett azon aggódni, hogy az az alapján kiadott másolat
adataiban túl gyors változás következik be. Manapság a cégkivonatot 30 napig szokás
elfogadni, de a cégnyilvántartásba a
változások bejegyzése elektronikus úton 24 óra alatt megtörténik. (Ezért aztán
külön kell nyilatkozni, hogy nincsen változás az adatokban…) A papír alapon
kiadott tulajdoni lapot ugyancsak 30 napig kötelező (lenne) elfogadni, noha a
gyakorlatból jól tudjuk, hogy a hitelnyújtások során a széljegyek néha naponta
követik egymást az ingatlannyilvántartásban.
A parkolási engedélyek esetében a különböző kerületek, városok által
kinyomtatott matrica egy évig látszik érvényben lenni, de ennek
megbízhatatlanságát már sok parkolási társulás belátta, a matrica maga sok esetben csak autódísz, az ellenőr jobb helyeken
már hetente kap adatfrissítést az elektronikus kézi készülékére.
Az nem zavarna, hogy tele
a szélvédő maszattal, de hogy a jól képzett hivatalnokok százai teljesen
feleslegesen dolgoznak, az már kicsit bosszantó! Szokás arra hivatkozni, hogy
az adatállományok összekapcsolását nem engedi meg az adatvédelem. Ez valóban
így van, mert az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben az adatbiztonsági követelmények
közé került át, hogy „A különböző
nyilvántartásokban elektronikusan kezelt adatállományok védelme érdekében
megfelelő technikai megoldással biztosítani kell, hogy a nyilvántartásokban
tárolt adatok – kivéve ha azt törvény lehetővé teszi – közvetlenül ne legyenek
összekapcsolhatók és az érintetthez rendelhetők.” Ez még szigorúbb, mint a
régi adatvédelmi törvényünk, ami azt mondta ki, hogy „A személyes adatok akkor továbbíthatók,
valamint a különböző adatkezelések akkor kapcsolhatók össze, ha az érintett ahhoz hozzájárult, vagy
törvény azt megengedi, és ha az adatkezelés feltételei minden egyes személyes
adatra nézve teljesülnek.” Most tekintsünk el
attól, hogy az „összekapcsolást” (és még számos, ennél fontosabb fogalmat sem)
nem definiálja egyetlen jogszabály sem, tehát valójában fogalmunk sincs mit is kell ez alatt érteni. Tudniillik érdemes
lenne már jogalkotónak, jogalkalmazónak utána olvasni, hogy mára alaposan megváltozott az informatikai szakma! Az
adatok minőségének biztosításához, az adatok hitelességének jogszerű
karbantartásához, az állami adatbázisok redundancia-mentességgének
megvalósításához már egyáltalán nem
szükséges az adatállományoknak, adatkezeléseknek semmiféle „összekapcsolása”.
Az adatok áramlásának felügyelete, természetesen komoly szakmai hozzáértéssel, olyan szintre emelhető, amely esetén
igen-igen felkészült bűnözőnek, vagy igen-igen rosszindulatú közigazgatási
munkatársnak kell lenni ahhoz, hogy valaki eredményesen jogellenes magatartást
fejthessen ki. (Erről a témáról érdemes talán olvasgatni az ugyanezen blogban
péntekenként megjelenő „elektronikus melodrámát”, ami persze teljes fikció
csupán.)
Mert miért is lenne tilos
név és lakcím megadásával lekérdezni, hogy az adott polgár valóban az adott
lakcímen lakik-e (igen vagy nem lenne a válasz), mint ahogyan nyugodtan ellenőrizhetjük,
hogy egy adott polgár személyi igazolványa érvényes-e vagy lopott. Miért korlátozzuk
a polgárok önrendelkezési jogát, miért nem járulhat hozzá az állampolgár, hogy aláírását
a központi nyilvántartásból ellenőrizhesse a hivatal (ha már közpénzen tároljuk
azt)? Miért nem engedhető meg, hogy költözéskor a változás tényét és új
lakcímét egy hatóság elektronikus úton továbbítsa minden társhatósághoz? Csak
egyetlen „X” kellene a bejelentőlapon, és szinte garantálható, hogy a polgárok
80-90%-a, akinek semmi vaj nincs a fején, és nincsen üldözési mániája sem a
hatóságokkal szemben (ami persze manapság azért nemigen jellemző), inkább
megengedné ezt az automatikus továbbítás, minthogy „átirassa” egyenként cégét,
házát, lakását, autóját, kutyáját, macskáját minden egyes hivatalnál, ahol
szükséges. Aligha akadna olyan józan, adóját tisztességgel fizető, és a hivatal
packázása által még ki nem borított állampolgár, aki ezt megtagadná, ha biztosítanák
a garantáltan átlátható és tisztességes
adatkezelést, és belátná, hogy ezáltal olcsóbb lesz a közigazgatás, csökkenhetne
az adója.
Arról pedig már ne is
beszéljünk, hogy milyen kártérítési
felelősség terheli a jóhiszeműen, de tévesen, vagy, elő ne forduljon ilyen,
de esetleg szándékoltan hamisan kiállított papír alapú igazolást kiadmányozó
szervezetet. Ez külön vizsgálat témája, és ez már valóban jogi végzettséget
kíván. Igaz, egyetlen olyan perről sem hallottunk, amikor hibás igazolás
kiállításáért valaki be merte volna perelni az államot.
Persze, ami megtakarítás
a polgárnak, az többletmunka a közigazgatásnak. Csakhogy jól felépített
elektronikus közigazgatás esetén a gépek
dolgoznának többet. A működési szabályokat egyetlen egyszer kell jól
megalkotni, és a szabályokat végrehajtani hivatott eszközök, akiket már nem bürokratáknak, hanem számítógépnek
hívnánk, kiválóan eljárnak azok alapján. (erről fogunk írni húsvét után). Húsz
év hatalmas eredménye, hogy az ügyfél ma már azt mondja egy féléves
átjelentkezési, házassági névváltoztatási herce-hurca végén: „minden ügyintéző igen udvarias és
segítőkész volt, még esetenként emelt hangomra is nyugodtan válaszolt!”.
Pedig, ha az ügyintézők tudták volna, hogy minden, a többszörösen redundáns,
párhuzamosan vezetett nyilvántartásokon végzett adminisztrációval kapcsolatos
munkájuk szinte tökéletesen felesleges, akkor alighanem nagyon hangosan
kiabálnának. Igaz, vélhetően akkor sem az ügyfelekkel, hanem az inkopetens
igazgatás-szervezőkkel, akik immáron nagyon régen nem látják be, hogy a jól
szervezett, integrált, együttműködni képes közigazgatás nem több, hanem
kevesebb munkaterhelést, és persze kevesebb
költséget jelent. A szép, színes matricákat, akármit is igazolnak, meg végre
szétosztogathatnánk a települések óvodásai
között.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése