Bernstein - Laurents – Sondheim: West Side Story (Szegedi
Nemzeti Színház) ürügyén
Azt gondolom, manapság már kevesen gondolják komolyan a
címben idézett mondatot. Pedig amikor egy évvel a magyarországi forradalom után
(1957-ben) bemutatták a „West Side Story”-t, akkor ezt a refrént alighanem sokan el
is hitték. Akkor az USA még alig több, mint egy évtizeddel volt a II.
világháború megnyerése után, a gazdaság virágzott, Martin Luther King pedig még
csak egy kis falusi gyülekezet vezetője volt. Micsoda merészség volt akkor az
idegengyűlölet ellen szót emelni? Micsoda merészség volt akkor a mélyszegénység
okozta kilátástalanság ellen szót emelni? Micsoda merészség volt ráadásul
mindezt bevinni a Broadway csillogó musicalpalotáiba!
És micsoda zsenialitás kellett ahhoz, hogy mindezt úgy
mutassák meg, hogy Amerika bármely polgára megértse! És milyen zsenialitás
kellett ahhoz, hogy az idegengyűlölet forrásáról is legyen egy izgalmas kis
mondat a darab legelejéről: „Tony már nem tartozik közénk! Tonynak állása van”.
Mert ha belegondolunk, akkor jól látható, hogy a darab minden fiúszereplője, az
egyetlen Tony kivételével, munkanélküli. Aki nem élt hasonló közegben, aki nem
sétál rendszeresen a Nyugati téri aluljáróban, az talán észre sem veszi ennek
jelentőségét. Mert az esetleg nem látja, nem érzi, hogy a mélyszegénységben egy
idő után már sajnos más erkölcsök lesznek elfogadottak, hiszen már József
Attila is megírta: „Tiszta szívvel betörök”. József Attilát emiatt eltanácsolták éppen Szegedről, de a musicalban is Krupke
örmester hiába szavalja, hogy: „Éljen hát
a törvény és a jog!”, ez önmagában kevés. Kevés volt akkor, és kevés ma is.
Viszont az Egyesült Államokban az 55 év alatt sok mindent elvégeztek már ezen a
téren, amit nekünk a musical bemutatás mellett érdemes lenne átvenni. Például
nemcsak hirdetik, de a mindennapok részévé is tették azt a gazdasági
paradigmát, hogy az alacsonyabb képzettségű munkavállalókat csak a
kisvállalkozások képesek felszívni. És bár a GDP jelentős részét ott is a
nagyvállalatok adják, ők komolyan gondolják, hogy „Small business is America's most powerful engine of opportunity and
economic growth.” Legalábbis ez olvasható az (amerikai) kormány által
fenntartott „US Small Business Administration” intézmény honlapján. De ez a honlap nem csupán jólfésült
politikusok jámbor óhajainak gyűjteménye, itt valóban hasznos anyagokat
találhat bárki, aki kisvállalkozásba akar fogni. (Megjegyezzük: még azoknak is
nagyon hasznos lehet, akiknek itthon kell angol nyelven megfogalmazni egy
szerződést, összeállítani egy előterjesztést.) Milyen szép is volt a jelenlegi
kormány 2010-es programjában a „Kisvállalkozói Ügynökség” kialakításának
gondolata, melynek ma már nyomaira is alig lehet rábukkanni!
Ha a kisvállalkozókkal nem is tudunk foglalkozni, a West
Side Story-nak azért jelentős érdeme, hogy gyakoroltatja velünk azt a fontos
emberi tulajdonságot, hogy képesek vagyunk szolidaritást vállalni az
elesettekkel, és a ma annyira divatos „the winner takes all” életérzésen
felülemelkedve képesek vagyunk sajnálni a veszteseket. Akár az ős Rómeó és
Júlia, akár az eredeti amerikai színdarab kiváló dramaturgiájának hála, a
színházba betérő, becipelt kiskamaszok még nem értik, nem tudják miért, de önmagukon
is csodálkozva, észrevéve és legyőzve saját előítéleteiket, képessé válnak együttérezni
a megtámadottal, képessé válnak felülemelkedni saját, vagy társadalmuk szokásain,
idegen- és szegénygyűlöletén. Mert ebben a szándékoltan harsány és szándékoltan
egyszerű darabban láthatóvá válik az előítéleteken alapuló harc
tarthatatlansága. Szegeden egyszerű, de hiteles és egyértelmű rendezői
megoldás, hogy a darab végén a „Jet”-ek lassan leveszik megkülönböztető fekete bőrdzsekijüket,
jelezve ezzel: az értelmetlen háborúnak vége, több halott nem kell. A darab zárójelentésben
nem szól zene, a színpadon a némaság, szinte érezni, hogy már semmi nem
mozdulhat. „Csak a szél”
Ezt persze talán csak blogíró érzi így, erről ott valójában
nincsen szó, hiszen ez Fliegauf Bence Berlinben komoly sikereket elért filmjének
a címe. Arról a témáról nem lehet, nem szabad musicalt készíteni, és manapság az általánosan elfogadott vélemények szerint nem várható el, hogy egy „olyan” film nézettsége elérje
a könnyed, szórakoztató családi filmek, színdarabok, musicalek nézettségét (miért is nem?). De
az azért jó lenne, ha a „Csak a szél”-nek legalább akkora elfogadottsága lenne
itthon is, mint Berlinben volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése