„Hiába itt a tiszta szó…” (Vas István: Egy szerelem három
éjszakája, Dal a humanizmusról, 1961.)
Az előzőekben már
gondolkodtunk a közlekedési robotok és a gyógyító robotok dilemmáiról, viszont a
legkeményebb problémák még bőven hátra vannak. Van egy „dolog”, amit modern (?)
emberként nevetséges módon ma már nem tudunk elengedni: ez a „villany”.
Elektromos energia nélkül nemcsak blogíró nem írhatná szamárságait, de
elolvasni sem lenne miképpen. Elektromos energia nélkül nemcsak közlekedésünk
omlana össze (milyen nagy kereslet lenne lovakra…), de már főzni, fűteni sem
tudnánk, hiszen kinek van otthon fatüzelésű „sparhelt”-je. Elektromos energia
nélkül… nem, erre gondolni is rossz. Bízzunk benne, hogy az emberiség soha nem
lesz olyan eszetlen, hogy szándékosan, valamiféle gonosz céllal áramkimaradásokat
fog okozni magának (egymásnak…). És bízzunk benne, hogy valóban sikerülni fog a
Földet egyre kevésbé megterhelő módon megtermelni a szükséges, de csak a
valóban szükséges elektromos energiát. Itt azonban még vannak feladatok.
Az energiatermelés
egyik leggazdaságosabb és egyben a környezetre is viszonylag kevésbé megterhelő
módja valami olyasmi, ha mindenkinek a saját fogyasztási helyén vagy annak a
közelében meg lehet termelni a szükséges energiát. Így volt ez nagyon hosszú
ideig az emberiség történelmében, mert a vasúti szállítás, az elektromos
távvezetékek, a több ezer kilométer hosszú olaj és gázcsövek, a botrányosan
környezetromboló olajtankerek általánossá válása előtt legfeljebb szekerekkel
lehetett fát, esetleg tőzeget, itt-ott szenet és persze némi gyertyát szállítani,
de nyilván nem túl nagy mennyiségben. Kevesebb, mint kétszáz éve változott a
helyzet, és ma ott tartunk, hogy ismét legfőbb ideje létrehozni a helyi
energiatermelő mini erőműveket a házak tetején pár tucat vagy pár száz napelemmel,
helyenként szélturbinával, mini vízerőművel vagy akármivel, amit majd még ki
tudunk találni. Ilyenkor sok esetben ismét nincs szállítási költség, nincs
szállítási veszteség, sokkal kevesebb ronda és folyamatosan karbantartandó ilyen-olyan
távvezetékre van szükség. De valamennyi azért kell, mert a fogyasztás nem
alkalmazkodik a napsütéshez, a szél vagy a víz éppen aktuális erejéhez, ezért
ma is van és lesz is amikor a fogyasztóknak szükségük van az átmeneti tárolók,
de leginkább a többi erőmű segítségére. Így aztán ma már rengetegen
gondolkodnak, kutatnak arról, hogy a nagyon-nagyon sok helyen, esetenként
össze-vissza megtermelt energiát miképpen kell jól elosztani. Sok millió, sok
tíz vagy sok százmillió termelő, és rengeteg, több milliárdnyi fogyasztó között
a biztonságos elosztást természetesen csak nagyon „okos” módszerekkel lehet
megvalósítani. Mesterséges intelligenciával, robotokkal, akik igen gyorsan és
jól tudnak számolni.
De…
„A robot may not
injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to
harm.”
Az „nyilvánvaló”,
hogy egy fűnyíróakku töltése kevésbé fontos, mint egy kórház berendezéseinek a
működtetése. Na, de ha az én napelemem termeli az energiát, akkor má’ hadd én
döntsem el, hogy nekem mi a fontos! Elviheti-e az általam termelt energiát az „okos
hálózat”, amikor nekem is szükségem van rá, mert én még ma füvet akarok nyírni…
Holnap nem érek rá, strandra akarok menni! Szabad-e egy mesterséges
intelligenciának megváltoztatni a fogyasztók rangsorát (a számukra biztosított
energia mennyiségét)?
„A cél szentesíti az eszközt.” Igazából azt sem tudjuk biztosan,
hogy ez a mondás honnan származik. Legtöbben Loyolai Szent Ignácnak
tulajdonítják, sokak szerint Machiavelli cselekvési programja volt, de mivel
latin változata is ismert, lehet, hogy az ókorból származik. Az emberek jórésze
számára ennek a mondatnak határozott negatív érzelmi töltése van, hiszen
valóban igen sokszor, igen sok nemtelen cél érdekében használták. De ez a
veszély a robotokat nem fenyegeti. Nem fenyegeti, mert ők csak matek (de mint
említettük volt: sok esetben valószínűségek) alapján hajlandók döntést hozni.
És ezért vannak ismét bajban. Ha semennyi sérülést, semennyi sérelmet sem
okozhatnak egyetlen emberi lénynek sem, ha szigorúan figyelembe veszik
valamennyi érintett emberi lény testi és lelki egészségét, akkor szinte semmit
nem tehetnek. Minden más esetben viszont már csak „a cél szentesíti az eszközt”
elv fog érvényesülni: meghatározott emberi lényeknek meghatározott mennyiségű
sérülést, sérelmet kell elszenvedni ahhoz, hogy egy adott nemes (vagy
nemtelen…) célt el lehessen érni. Ez persze tényleg matek, ki lehet számolni a
cél értékét és a sérelem okozta kár értékét, a kettőnek lehet (jó, vagy éppen
nagyon rossz) helyi („lokális”) optimuma, de akkor Asimov főtörvényeit nem
lehet szigorúan, „zéró toleranciával” betartani.
Ismét ott
vagyunk, ahol a közlekedési problémáknál. Hogyan tehet egy robot különbséget a
célok, az emberi lények között? Melyik cél, melyik emberi lény fontosabb? Melyik
mosógép, melyik mosogatógép moshat először? Hol, mennyire legyen meleg? Fontos-e
a gumicsirke tömeges gyártása? Nem lenne fontosabb, hogy egy kislány a szomszéd
házban, a szomszéd városban, a szomszéd, szegényebb országban egy kicsit több
meleget kapjon? De leállíthatja-e egy robot a felesleges fogyasztási cikkek
gyártását, korlátozhatja-e feleslegesnek ítélt szórakozások energiaellátását?
Hiszen amikor csökken a sportközpontok és a kényelemgyárak használata, akkor
pár hónappal később megugrik a kórházak forgalma. Lesz erre jó algoritmus? Vajon
elegendők-e a zettafloppok ennek kiszámítására?
És végül a
legnehezebb kérdés, amit még egy okos robotnak is igen nehéz lesz elmagyarázni,
hiszen a nagyon okos emberek is nehezen (vagy sehogyan sem…) értik.
Mi van a
hadiüzemekkel? A fegyvergyárakkal? Ezek ma, minden országban energia
szempontból (is…) kiemelten fontos létesítmények. Ezek ellátása még a lakossági
energiaellátásnál is előrébb való, pedig a kommunális szolgáltatás csak egészen-egészen
kivételes esetben korlátozható. A hadiüzemek soha. És ha az energiaelosztást
vezérlő robotnak kell döntenie, hogy az ágyúgyárak vagy a beteg kisgyerekeket
kezelő kórházak kapjanak energiát?
Ez már színtiszta
demagógia? Lehet egy robot demagóg? Lesznek demagóg robotok?
Olvashat-e egy
robot Adyt? Lehet, hogy egyszer majd éppen egy robot lesz „ember az embertelenségben”? Hallgathat-e egy robot Vas István verseket? Alkothat-e egy
robot véleményt a humanizmusról? (Mielőtt rávágjuk a választ, érdemes elolvasni
a Wikipedia szócikket. Aki teheti, inkább az angolt, az kiegyensúlyozottabb…) Hallgathat-e
egy robot Omegát? Elmenekülhet-e, képes lesz-e elmenekülni egy robot a számára
is megoldhatatlannak tűnő problémák elől?
Vajon lesznek-e
pacifista robotok? És a többi robot őket gyávának és gyengének fogja érezni, és
kitagadják őket maguk közül?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése