„Ha tudnók,
kinek, mi fáj, senki se bántaná a másikat.” (Heltai Jenő: Álmokháza, 1930.)
A közlekedési
robotokat, a mesterséges intelligenciák által irányított járműveket ma még általában
azért nyúzzák, mert néha-néha hol itt, hol ott, fellöknek egy embert: hol
gyalog, hol biciklivel, hol kutyával, hol kutya nélkül. Ilyenkor indul a
sápítozás, hogy az ilyen robotot szigorúan meg kell büntetni, át kell
programozni, száműzni kell, le kell állítani, ízekre kell darabolni, mert
megsértette Asimov első főtörvényét. Aztán persze mindig kiderül, hogy annak az
álmos embernek sikerült valamilyen olyan helyről a kiválóan programozott jármű
elé lépnie, ahonnan se robot, se ember meg nem láthatta volna. A robot a törvényt
valóban megsértette, de szándékán kívül és általa ki nem védhető helyzetben.
Ilyenkor az embereket is fel szokás menteni a bíróságokon.
A filozófusok,
mármint az emberi lény filozófusok, mert a robotoknak több eszük van annál,
hogy ilyesmin törjék az agyukat, azon is sokat kárálnak, hogy vajon mi fog
történni akkor, ha egy robotnak döntenie kell: melyik életet védje meg
vészhelyzetben, amikor már biztos abban, hogy valamelyik emberi lény a sok
baleseti szereplő közül biztosan veszélybe kerül. A robotokat ez a probléma sem
nagyon izgatja, mert ők ezt a döntést átpasszolták a jogászokra: tessék nagyon
pontosan leírni, hogy melyik emberi életnek egészen pontosan mi az értéke, hogyan
alakuljanak a prioritások? Azt szinte mindenki tudja, hogy ha egy nőorvosnak krízishelyzetben
(szerencsére ma már nagyon-nagyon ritkán) döntenie kell, hogy az anya vagy a
magzat életét mentse meg, akkor az ősrégi szokás szerint az anya élete az
elsődleges. Nem szeretjük hangosan kimondani, de ez egyszerű döntés: az anyának
általában még sok gyereke lehet. Ugyanilyen prioritásokat kényelmesen be lehet építeni
a védelmi algoritmusokba, ezeken már sok intelligencia dolgozik: emberi és
mesterséges együtt. Fel lehet ismerni a hátrányos helyzetű embereket, meg lehet
állapítani, hogy egy potenciális sérült idős vagy fiatal, esetleg kiemelten
védett személy, politikus, nagyhírű tudós, katonatiszt, focista, celeb. Aztán
meg lehet mondani, hogy ki, pontosan mennyit is ér. Ha valakinek van rá bátorsága…
Az igazi
problémák akkor kezdődnek, amikor a forgalom kezd túlterhelődni. Hova kell több
vasúti kocsit küldeni, hol legyen kisebb a zsúfoltság: a munkába járáshoz, a pihenőhelyek
irányába vagy egy sporteseményhez? A vasutak vezetői általában ezt is könnyen eldöntik,
legfeljebb csak akkor akadékoskodnak egy kicsit, ha a robotok már csütörtökön
elkezdik felhalmozni a tartalékot ezen vagy azon az állomáson, pedig csak
vasárnap este lesz extra nagy forgalom. Néha esetleg egészen máshova pakolnak,
mint ahogyan az emberek optimálisnak gondolják. De hát azért robot a robot,
hogy nagyon sok lépést lásson előre. Így aztán amikor megmutatják a fő-fő
forgalmistának, hogy ezáltal meg lehet takarítani párszáz MWh energiát, a
legtöbb helyen hagyják, hadd szórakozzanak a gépek. Kénytelenek elhinni, hogy
mégiscsak gyorsabban és főleg sokkal jobban számolnak, mint az emberi lények.
A túlzsúfolt városokon
belül azonban már más a helyzet. A városi közlekedés irányítását már egyetlen
ember sem, de még egy egész csapat sem képes teljes részletességében átlátni. A
mesterséges intelligencia viszont gond nélkül. Ha hagyják. (És ha megfizetik,
mert bizony ennek kiépítése igen-igen drága.)
Például a városokban nem kérdéses, hogy a nagy fekete autóknak (főleg,
ha a hátsó ablakuk le van sötétítve) elsőbbségük van a kicsi piros autókkal
szemben. Vagy mégsem? Most éppen a körúton szalad egy pici piros, amiben egy
anya és lánya ülnek. A gyerek beteg, nem kétséges, hiszen az anya a megszokott
időnél sokkal korábban jött el a munkahelyéről (ezt tudja a mobilja és a munkahelyi
kiléptetőkapu, tehát az egész világ), a megszokottnál sokkal korábban ment el a
gyerekért az óvodába (már megint a mobil GPS-e értetlenkedik, de ezt leolvasta
a gyerek karján lévő „óráról” az óvodai kiléptető is), az anya már kétszer is
felhívta az orvost (a dokiról persze mindenki tudja, hogy mi a foglalkozása és
hol rendel, hiszen mindez elérhető a neten bármikor, a telefonszámával együtt),
és az anya, aki mindig a legszabályosabban szokta vezetni a kicsi pirost, már
kétszer is túllépte a megengedett sebességet, sőt egyszer egy sárgán is lassítás
nélkül hajtott át (amit a kiválóan felszerelt autókája persze jól látott). Nem
kérdés, ez valami rendkívüli esemény, és szinte biztos, hogy a pici beteg.
Akkor nem kellene titokban egy kis előnyt adni a kicsi piros autónak, hogy ne
kelljen sárgákon átfutkorászni? Miért ne, a többiek észre sem vennék. Ennél
nagyobb dugó már amúgy sem lehet a városban…
Ez így nagyon romantikus. De vajon szabad-e? Ami az egyiknek
előny, az sok esetben a másiknak hátrány. Sajnos, ezt egy robotnak mindig kötelező
figyelembe venni, az ő matekjából ez soha nem tud kimaradni. Ahol a kicsi piros
egy gondolattal gyorsabban megy, ott néhány másik autó egy pár másodperccel
lassabban. Ezt talán észre sem veszik, annyira ügyesen lehet megoldani. De
vajon szabad-e? Pár másodpercnyi késés még nem sérelem? Az még nem sérti a
főtörvényeket? Hol vannak a határok, mit tekintsenek a robotok határértéknek? Ezt
ki dönti el? Jogászok? Ők mennyire értenek az ilyesmihez? Látjuk, hogy már az
adatvédelemmel és a szerzői jogokkal is mit birkóznak… Mérnökök? Elég lesz, ha
a puszta matematikai szabályokat ismeri valaki az érzelmi döntések
meghozatalához? Hiszen itt nagyon sok esetben csak nehezen mérhető érzelmi
sérelmek keletkeznek… Nem a pár másodperc késés számít, hanem a tudat, hogy
hátrányba kerülök. (Aki vezetett már életében autót, az jól ismeri ezeket az
érzelmi sérelmeket, szerencsésebb esetben csak a többi autós minősíthetetlenül durva
szidalmaiból…) Az érzelmi sérelmek mértékét fogják a mérnökök megítélni? Hajaj…
Vagy pszichológusok, pszichiáterek neveljék a robotokat? Vagy maguk a
mesterséges intelligenciák, akik adatot gyűjteni, számolni, méricskélni igazán
jól tudnak? Na de, ki meri rájuk bízni?
Megszoktuk, hogy telefonjaink éppen a mi engedélyünk alapján pontosan
rögzítik, mikor hol tartózkodnak. Legtöbbször persze a gazdájukkal együtt, mert
például ki látott már fiatal lányt a nadrágja farzsebében telefon nélkül? A
zettafloppok számára ma már kicsit sem probléma egy városban, egy országban, de
akár egy egész földrészen néhány vagy jónéhány millió mozgó eszköz helyét, típusát,
pillanatnyi és jellemző mozgási sebességét, mozgásának a GPS-be bepötyögött
vagy a statisztikák alapján extrapolált irányát, célját kezelni, és ezeken az
adatokon összetett műveleteket végezni. Ma már évekre visszamenőleg megvannak a
viselkedési minták, közlekedési szokások nem, életkor és földrajzi hely szerint.
(Jó esetben csak statisztikailag, személyes adatok nélkül…) Ezek alapján
„könnyű” jó és hasznos szabályokat alkotni. Tényleg könnyű?
Európa legtöbb nagyvárosában már megszokott, hogy a közösségi
közlekedés járművei elsőbbséget élveznek az egyéni közlekedéssel szemben. Erre
valók a buszsávok, de sok országban a városi buszok, villamosok befolyásolni is
képesek a közlekedési lámpákat, hogy gyorsabban haladjanak. Ez rendben van
mindaddig, amíg a döntéseket emberek hozzák. A robotok számára ez a döntés már
problémás: ez az elsőbbség bizony sok sérelmet okoz a magánautósoknak.
Politikusok, polgármesterek, képviselőjelöltek ki is használják ezeket a
sérelmeket jó alaposan ilyen vagy olyan kampánycélra. (A demagógia még sokszor
elő fog kerülni ezekben a bejegyzésekben…) És mi van a turistabuszokkal? Ha az
adott város polgárait kérdezzük, ők bizony a rákba kívánják őket, amikor lassan
döcögnek a délutáni csúcsforgalomban. Arról pedig majd később, egy másik
bejegyzésben beszélünk részletesebben, hogy vajon tényleg abszolút elsőbbséget
kell-e adni az első főtörvény betartásával egy katonai konvojnak, ami éppen
emberek százait vonul megölni…
És ez még csak egyszerű forgalomszervezés: a kereszteződéseken
való áthaladás szabályozása. Itt kicsit több, ott kicsit kevesebb. Könnyű kis
matek, amely már a hetvenes évek végén is létezett, persze primitívebb
formában. Ma már ennél sokkal kényesebb, illetlen kérdésekre is válaszolni kell
a közlekedéssel kapcsolatban. Hány „okos” telefon javasolja igen bosszantó
módon délután ötkor kilépve az irodaajtón, hogy melyik útvonalon legjobb a
hazajutás, amikor a gazdi inkább egy kicsit másfele indulna el valakivel
„kikapcsolódni”? A jegygyűrű könnyen becsúszik a zsebbe, táskába, ridikülbe
vagy épp a telefon tokjába, de magát a telefont sokszor elfelejtik lenémítani. A
házastársi hűség legjobb őrzői ma már a mobilok lehetnek… És vajon
lassíthatja-e egy mesterséges intelligencia Asimov első törvénye helyes értelmezéseként
a férj autójának hazaérkezését, amíg felesége befejezi a tervezettnél kissé mozgalmasabbra
és hosszabbra sikerült boldog együttlétét imádott barátjával, annak érdekében,
hogy a férj lelke ne sérüljön a családi fészek izzása láttán?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése