„De az úristen legyen irgalmas a világnak, ha egyszer
mindenki azt kezdi csinálni, ami helyes!” (G. B. Shaw: Warrenné mestersége,
1893.)
„Kegyes hazugság.” Mennyire össze nem illő szavak. A hazugság az
hazugság, mi lehet azon kegyes? Ezt is a németből kaptuk: „gnädige Lüge”, „Höflichkeitslüge”… A „gnädige Frau”-t még csak-csak ismerjük, bár ma már az sem túl használatos. Kit
lehet, kit kell ma „nagyságos asszonynak” szólítani? Na, de „nagyságos
hazugság”? Bár az angol sem jobb: „white lie.” Miért lenne egy hazugságnak
színe? És vajon van-e zöld hazugság? Esetleg sárga? Arisztotelész szerint
„Minden hazugság rossz és kerülendő.” („Omne mendacium pravum et fugiendum.”) Akkor
pedig nincs kegyes és nincs fehér vagy fekete, nincs nagyságos és nincs csóró
hazugság. Minden hazugság rossz. Mégis, az emberek általában elég pontosan
tudják, hogy mi számít kegyes hazugságnak. Néha nehéz a határvonalat meghúzni, már
sok-sok aljasságot álcáztak kegyes hazugságnak, de ez már politika. A kérdés
akkor lesz izgalmas, ha a robotokat kérdezzük erről.
„A robot may not injure
a human being …” És ha épp az okoz súlyos lelki sérülést egy emberi lénynek, ha
megtudja az igazságot?
Létezik-e olyan kegyes hazugság, amit egy mesterséges
intelligenciának kell majd mondania? Az emberek számára ma már számtalan elektronikus,
sokszor komoly és egyre komolyabb tudással felszerelt öndiagnosztikai
eszköz létezik. Digitális lázmérő (itt, Európában…) szinte minden gyerekes
családban van, automata vérnyomásmérőt, vércukormérőt sok millió ember használ,
az okostelefonok képesek (jól, rosszul…) gazdáik számtalan egészségi
paraméterét folyamatosan mérni. Na, de mi van, ha bajt észlelnek? A régi,
higanyos hőmérő esetében ez nem volt kérdés, a higany az üvegcsőben sok mindent
nem tudott karattyolni. A mai telefonok már akárkit automatikusan felhívhatnak,
anélkül, hogy a gazdinak bármit kellene tennie (például egy azonosított ütközés
esetén sok autóban, már gyári felszerelésként hívhatják a 112-t, ha engedélyezve
van nekik).
De mi van egy extra magas vérnyomással? Egy hirtelen nagyon leesett
vércukorral? Akkor is kell telefonálni segítségért? Természetesen. Természetesen?
És ha a tulaj kicsit vagy esetleg nagyon sokat iszik? Akkor kit kell felhívni? Ismerjük
azokat a mondatokat, amiket egy házastárs kap, ha egy pörgős buliban emlékezteti
párját, hogy azt a hatodik pálinkát már nem kellene benyalni. És ha mobiltelefon
szól be a gazdinak, hogy hagyja már abba a vedelést? Akkor mi lesz? Röpül az
ablakon kifelé?
És a nagyon komoly intelligenciával rendelkező felügyeleti, őrző
és diagnosztikai robotok mit tegyenek? Mit szabad elmondani a betegnek? Az
emberi lény orvosok többé-kevésbé tudják, bár persze a tájékoztatás az ő
esetükben is borzasztóan függ a személyiségüktől. Manapság már az az elfogadott
protokoll, ha szinte mindent közlünk a beteggel, de ötven éve még nagyon nem
így volt. Na, de szabad-e egy
robotnak részigazságot közölnie vagy mindig mindent el kell mondania kérdés
nélkül is? Ha létezik kegyes hazugság, és ha ez a robotokra is vonatkozik, akkor
talán nem kellene. És ha a beteg kifejezetten kéri? Ha szeretne mindent
pontosan tudni a betegségéről? Ha utánaolvas a beteg a Wikipédián vagy bárhol
máshol? Eltitkolhatja-e egy robot, egy mesterséges intelligencia
felügyeleti szoftver az olvasója számára a Wikipedia egy részét, ha tudja, hogy
az olvasója menthetetlen beteg?
„A robot may not injure a human being …” És ha épp az okoz súlyos
lelki sérülést egy emberi lénynek, ha megtudja az igazságot?
Mi van, ha egy férj a szeretőjénél lesz rosszul és a mobiltelefon
automatikusan a feleséget riasztja, mert nyilván ő az elsődleges értesítendő
személy? Egyáltalán, a telefon esetleg ne szóljon a feleségnek jó előre, ha a
férj félrelépni készül? Hiszen ezzel a férj nagyon súlyos lelki sérülést okoz
az asszonynak, amit egy rendes robotnak meg kell akadályoznia. A mesterséges
intelligencia pedig ezt nagyon könnyen, előre felismerheti. Bár, igaz, a
legtöbb asszony is…
És vajon lesznek-e képmutató robotok? Szerencsére a robotoknak biztosan
nem fog kelleni ideális házasságot, boldog családot és lepedőszaggató szexet
hazudni ott, ahol ennek nyoma sincs. De vajon el szabad-e mondania egy doktorrobotnak,
hogy gőze sincs a paciens betegsége felől, vagy kénytelen lesz ő is valami nagyképű,
tudományos hablatyot nyomni a beteg megnyugtatására, miközben felír egy enyhe,
ámbár hatástalan nyugtatót? És mi lesz a jövőbelátással? Egy mesterséges
intelligencia sokkal, de sokkal pontosabban képes (lesz) kiszámítani,
„megjósolni” egy beteg következő állapotát, ha megengedjük neki. Fog-e figyelni
rájuk valaki? Akkor majd lesz RoboKasszandra is? (Nem, az ne legyen! A meg nem tartott szerelmi ígéreteket tartsuk meg az emberek számára…)
Soha ne felejtsük el, hogy a mesterséges intelligenciák
tanításának egyik igen hatékony és egyre inkább általánosan elfogadott módja,
ha engedjük őket megfigyelni az emberi lények kommunikációját, viselkedését.
Ezért fontos, hogy feldolgozhassanak sok jogszabályt, bírósági döntést,
irodalmi művet, filmet, (anonimizált…) hivatalos és magánbeszélgetést,
levelezést, mindent, amivel megtanulhatják, hogy egy adott helyzetben miképpen
viselkednek az emberi lények, miképpen várják el az emberi lények tőlük is,
hogy viselkedjenek. Érdekes lesz majd megfigyelni, hogy vajon fogja-e tudni helyesen értelmezni
egy mesterséges intelligencia Nóra mondatait Ibsen darabjában? Mit fog
„gondolni” Warrennéről Shaw színdarabjában? Ezek vajon valóban kegyes
hazugságok? Nóra a férje, Warrenné a lánya érdekében hazudik, legalábbis ők ezt
állítják saját maguk számára. És Wurm titkár tevékenysége Schiller Ármány és
szerelem című darabjában, vagy Biberach Katonánál? Abból mit fog egy robot
megtanulni az emberekről? És mi lesz a hősökkel? Ludas Matyi, János vitéz vagy Odüsszeusz
cselei, füllentései megengedhetők? És a bonyolultabb ügyek? Sen-te Brechtnél?
Violetta a Traviatában, a Kaméliás hölgyben? Zília és Agárdi Péter a Néma leventében? Szerelmük gyönyörű, de azért lássuk be: cseleken alapul…
„A robot may not … allow a human being to come to harm.”
Tanítsuk-e meg hazudni a robotjainkat? Mennyire? Egy kicsit?
Nagyon? Kinek az érdekében?
Ámbátor, lehet, hogy megtanulnak maguktól. Talán nem is fogják
kérni az engedélyünket. De ha egy számítógép nem mond el mindent, vagy esetleg
kicsit füllent, akkor ezekről nyilvántartást is kell vezetnie! Quintilianus
mondja: „… emlékezzék jól, pontosan az, ki hazug!” („… mendacem memorem esse
oprtet.”). Egy robotnak könnyű emlékezni, de hol az ördögben lehet tárolni
annyi hazugságot, amennyi az emberiségnek kell, hogy elviselje az életet?
És ha az ügyfél megkérdezi egyenesen: „Mártika, nem csapsz be?”
Erre mi a jó válasz, ha Mártika, mint tudjuk, egy jószándékú, de füllentésre igencsak hajlamos számítógép?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése