2012. október 24., szerda

„Ha tudnók, kinek, mi fáj, senki se bántaná a másikat.” – I.



Heltai Jenő: Álmokháza

Blogíró kivételesen határozatlan: nem tudja, vajon okos dolog-e erről a könyvről erről írnia? Írójához ugyan rendkívül vonzódik, érteni véli humorát, szerelmeit, asszonyokhoz való viszonyát, származását, de éppen ezért elfogult. Ráadásul most szinte ugyanannyi éves, mint amikor Heltai ezt a tőle szokatlan művét megírta. Öreg volt már? Igen, de akkor blogíró is öreg. A nagy kérdés azonban nem ez, ráadásul Heltai a könyv megírása után még élt 28 igen kemény évet. Blogíró ezt a könyvet ajándékba kapta, egy lánytól, a világ legokosabbnak tartott lányától. Ez nagyon-nagyon régen történt, akkor, amikor mindketten még csak 17 évesek voltak. Miért éppen ezt a könyvet adta az a lány szülinapi ajándékul? Honnan tudta akkor az a lány, még ha világ legokosabbja is volt, hogy blogíró 40 év elmúltával rendkívül fontosnak fogja tartani Heltai gondolatait? De miért nem tudta az a nagyon okos lány, hogy blogíró 17 évesen ebből a könyvből még semmit nem fog megérteni? Miért nem tudta az a nagyon-nagyon okos lány, hogy blogíró 17 évesen őt sem fogja megérteni…

„Ki kíváncsi embertársra? Senki! Isten mindenki számára mindennap újra teremti a világot, első és egyetlen ember vagyunk benne.”

Ez a könyv csaknem száz évvel a zseniális Csányi professzor által kitalált új tudományos fogalom megalkotása előtt az egyszemélyes csoportokról szól. Erről írtunk is már, noha még nem a blogban, hanem az újságban, csak ez az írás most éppen nem érhető el a neten. De nem is blogíró gondolatai fontosak, sokkal inkább az, hogy ma már tudományos szintre emelkedett az a vélemény, ami kilencven éve még csak egy öregedő költő szomorú konklúziója volt: „Ennenmagának él mindenki, és ennemagának hal meg. Társakkal pillanatokra találkozik csak, adás-vevésben, hivatalos ügyekben, szerelemben, barátságban, örömben, fájdalomban. Egyedül vagy, és egyedül maradsz, mert másban is magadat szereted csak.„

Ha ismerjük a Kató verseket, ha egyszer is mondtuk lánynak / srácnak, ki éppen mély lelki kapcsolatba készült kerülni velünk, hogy „… vagy nekem adjon jobbakat!”, ha egyszer is olvastuk „A másik” című verset, akkor joggal kérdezhetjük: hogyan jutott el Heltai ezekig a gondolatokig? Mi késztette őt, hogy megírjon egy olyan regényt, ami látszólag egyáltalán nem illeszkedik életművébe?

Azt tudjuk, hogy Heltai igen felkészült író volt, és egy cseppet sem csoda, hogy amikor meglátott egy törött alt-Wien porcelánfigurát, azonnal tudta: regényt kell írni egy félkezű századosról. Így aztán ennek a szinte krimiszerűen izgalmas könyvnek a „sztorija” igen egyszerű. Az első világháború vége felé vagyunk, amikor is egy jómódú katonatiszt súlyos sebesülés után hazatér a hátországba, Budapestre. Természetesen megkísérli megtalálni előző élete szereplőit. Ki volt, milyen volt ez a katonatiszt, aki a maga korának igen átlagos figurája lehetett?

„Karmel nem volt filozófus. Egyszerű, egészséges, gazdag budapesti fiatalember volt. Sokat olvasott, gyakran járt külföldön, néha gondolkodott is. De mint a legtöbb ember, mindig utólag. Beérte azzal, hogy levonta a tanulságot abból, amin átesett. De tapasztalatai nem győzték meg arról, hogy heylesebb előre kicirkalmazott terv szerint élnünk, eleve megfontolnunk minden lehetőséget, és minden oldalról fölvértezni magunkat a kísértés, az ostobaság és a könnyelműség ellen. Noha mestersége révén nagy érzéke volt pozitivitás, rend, pontosság, matematika és logika iránt, dolgozókabátjával együtt szögre akasztott ezt az érzékét is, és mindig a pillanat rabságában friss, szűretlen impressziók mámorában ellenállás nélkül vitette magát az élet sodrával. A szerencse kényeztette, és mert épen úszta meg minden vállalkozását, sebezhetetlennek gondolta magát.”

Ilyen fiatalember ma is sok létezik, bár ma nem katonának, hanem inkább menedzsernek divat beállni. A szerencse őket is kényezteti, és ők is hajlamosak arra, hogy ellenállás nélkül vitessék magukat az élet sodrával. Ők is sokat fordulnak meg olyan helyeken, ahol „Az asztalon pezsgő, a falon egy svábbogár, a zongora mellett a borzas és szmokingos fiatalember.” 

Mi elől menekült a százados a pezsgő habzó világába? És mi elől menekült Álmokháza kislány lakója, Terka, akit a félkezű százados „Iczky grófné lányának” gondolt, és a porcelánfigura nőalakjával azonosan hibátlan szépségűnek lát? És ki az a vak zongorista, aki elől valóban menekül a minden egyéb téren kiemelkedően bátor százados? Ezekre a kérdésekre ebben a regényben egyenes, direkt választ nem kapunk. De számos, nagyon fontos problémánkat megválaszolhatja a könyv. Az önmagát kereső férfi és az ugyancsak önmagát kereső nő történetén keresztül rá kell ébrednünk, ha még nem tudtuk volna, hogy egész felnőtt életünkben gyerekkori álmainkat kergetjük. Bármi legyen is az, legyen az álomnak bármiféle alapja, vagy legyen az egész álom egy egészséges gyermek egészséges fantáziájának a szüleménye, képtelenség előle menekülni. Ha sikert, ha hivatást, ha hibátlan alakú nőt, ha kisportolt, ha gazdag férjet álmodtunk magunknak, az fogjuk kergetni egész életünkben, legtöbbször hiába. Mert azt is kimondhatjuk, hogy egyedül soha meg nem találhatjuk az álmainkat, ehhez szükségünk van a társakra, ebben sokat segíthet egy „Másik” (mert …”a másikat szerettem”, mondta Heltai), hiszen „Ketten együtt talán könnyebben viseljük el azt a terhet, amellyel a múlt ránk nehezedik.”

(Ez egy izgalmas és nehéz könyv, ezért ezt a témát még folytatjuk. Utána fogunk járni a svábbogárnak…)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése