Az informatikai hálózatok, az internet viharosan
növekvő sávszélessége és az elektronikus hitelesítésnek a pénzügyi ágazatban
történő hétköznapivá válása lehetővé tette, hogy a vállalkozások jelentős
mértékben szakítsanak a papír alapú iratkezeléssel, és napról napra növekvő
arányban térjenek át az elektronikus iratok, dokumentumok használatára. Ennek a
lépésnek nem „csupán” hatalmas környezetvédelmi jelentősége van (bár ez már
önmagában is indokolja bevezetését), de igen nagy mértékben olcsóbbá és
gyorsabbá teszi az ügyintézési folyamatokat, hiszen egy jól felépített számítógépes
állományban nagyságrendekkel gyorsabban meg lehet találni egy iratot, mint a
polcokon. A köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag
védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény pedig már több mint
tizenhét (!) éve Magyarországon is kiválóan szabályozza a mágneses, elektronikus vagy bármilyen más
adathordozón lévő információ kezelésére vonatkozó eljárásokat, tehát ma már
semmi nem állna a közintézmények, önkormányzatok elektronikus úton történő hiteles
iratkezelésének az útjába. Ezen az alapon megoldható lenne még a hihetetlen
mennyiségű élőmunkát felemésztő jegyzőkönyvek papír alapú rögzítésének a
kiváltása is a hitelesített hang illetve
mozgókép alapú hiteles jegyzőkönyvezéssel. Gondoljunk bele:
közintézményeinkben évente legalább 1-2 millió olyan megbeszélés, tárgyalás,
határozathozatal zajlik, amelyről jegyzőkönyveket kell felvenni. Ennek
munkaigénye ezernél biztosan több emberévnyi erőforrást köt le, amely probléma nélkül
kiváltható lenne egy hitelesített elektronikus kép- és hangrögzítő berendezéssel
(… kamerával és számítógéppel).
Az elektronikus aláírásról szóló törvényünk kiválóan meghatározza az elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltatások szabályait is, és
meghatározza a fokozott biztonságú, és a minősített elektronikus aláírás
követelményeit és jogkövetkezményeit. Tudjuk, hogy az ún. nyilvános kulcsú
eljárásokon alapuló elektronikus aláírás garantálhatja, hogy egy elektronikus
aláírás kizárólag egy tulajdonoshoz rendelhető, az adott tulajdonos
egyértelműen meghatározható, az aláírt információ aláírást követő bármilyen
módosítása megállapítható, az aláírás időpontja csatolható, az elektronikus
aláírások érvényessége hosszú távon bárki számára garantáltan folyamatosan ellenőrizhető
legyen. „Átmeneti”, jó
néhány éve tartó bizonytalanságot okoz azonban, és a döntéshozók számára a
halogatás ürügyéül szolgál, hogy a nemzetközileg is általánosan elfogadott elektronikus
aláírási rendszert hazánkban kiegészíti az ügyfélkapu, és az erre épülő hivatali
kapu, amelyek a technológiájukat tekintve ugyancsak nyilvános kulcsú
hitelesítés szolgáltatások. Ez az eljárás a független szolgáltatásokat egyetlen
keretben valósítja meg, és elrejti a szolgáltatások elkülönülését az ügyfélkapu
felhasználója előtt, és megkönnyíti a kevésbé képzett állampolgárok számára
annak használatát, de ugyanakkor, bár lehetővé teszi, nehezíti az ügyfélkapu
általános célú alkalmazását. Az ügyfélkapu további jellemzője, hogy a
használója számára nem teszi könnyen lehetővé az érvényességi lánc nyilvános
ellenőrzését, ezért, mint az elektronikus közszolgáltatásokról szóló törvény
hivatalos indoklása is tartalmazza, Magyarországon kívüli hitelesítési célú
használhatósága erősen kérdéses. Bár
jelent pillanatban aligha ez a legjelentősebb gond Magyarországon, de ennek a
kettősségnek a fenntartása olyan „hungarikum”, amit el sem lehet magyarázni egy
külföldinek, és megoldása ugyancsak jelentős üzemeltetési költségek
vállalásától szabadítaná meg a kormányzatot.
Az elektronikusan hitelesített és
elektronikusan tárolt iratok esetében a hitelesség hosszú távú megőrzése a jogszabályi előírásokon túl is fontos
feladat. Valójában ez fontos feladat lett volna már a papír alapú dokumentumok
esetében is, de ma már késő azon töprengeni, hogyan is lehetett volna megőrizni
egy ötven vagy hetven évvel ezelőtt aláírással és pecséttel ellátott irat
hitelességét, hiszen a legtöbb aláírásnak és pecsétnek ma nincsen, és nem is
hozható létre elfogadott hitelesség-ellenőrzési lehetősége. A nagyfelbontású színes nyomtatók korában
könnyebb hitelesíteni II. Béla király kézjegyét 1134-ből, mint a pápai jegyzőét
1934-ből. De még ennyire sem kell visszamenni az időben: komoly szakmai
felkészülés nélkül még a hatóság hivatalos képviselője sem képes eldönteni, hogy
vajon egy gumibélyegző, sőt az ügyvédi szárazpecsét lenyomatát nem egy
háromszázezer forintért az interneten bárki által könnyedén beszerezhető géppel
hamisított eszközökkel állították-e elő? Az elektronikus iratkezelés esetében
azonban ezt a feladatot a jogszabályok hosszú távra kötelezővé teszik, mégpedig
az archiválás szolgáltatás keretében,
ott a hitelesség biztosítása nem lehet kérdéses. Fontos azt is hangsúlyozni,
hogy mivel az elektronikus hitelesítés fogalomrendszere semmiben nem különbözik
a nem elektronikus úton történő „klasszikus” hitelesítés fogalomrendszerétől,
ezért ezen a területen is részletesen szabályozni kellene a felelősségnek és kártérítésnek a kérdéseit is.
Azt azonban látni kell, hogy a hiteles
elektronikus iratkezelés és iratarchiválás elfogadottá tételéhez a
közigazgatásban gyökeres szemléletváltás
szükséges. Az elektronikus iratkezelésre és iratarchiválásra való áttérés
legnagyobb nehézsége, hogy ez gyakorlatilag minden intézményi munkafolyamatot és minden munkavállalót érint, és
igen sok, az iratkezeléssel kapcsolatos szabályzatot, megszokott munkamódszert
meg kell változtatni. Ehhez jelentős vezetői elkötelezettség, és valódi vezetői
hatalom szükséges. A feladat
megoldását lassítja, hogy a közigazgatási intézmények valós költségérzékenysége
minimális, a hivatali vezetők nem igazán érdekeltek sem a létszám, sem a dologi
költségek csökkentésében. További gondot jelent, hogy az elektronikus
iratkezelés és iratarchiválás az iratkezelés és az informatikai biztonság
újraszabályozása mellett sok esetben még további új szabályzatokat is igényel, mint
például a jogosultságok a szervezeti és működési szabályzatokban foglalt
általánosságoknál részletesebb és pontosabb leírását, amelynek megvalósítása
során igen sok, már régen megoldásra váró szervezeti
konfliktust is meg kell oldani.
A fentiek alapján érthető, hogy
Magyarországon a közigazgatásban még alig terjedt el az iratok elektronikus
úton történő tömeges kezelése, hiteles tárolása, archiválása. Pedig már nagyon itt lenne az ideje.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése