Edmond
Rostand: Cyrano de Bergerac (Nemzeti Színház),
Moliere: Nők iskolája (Katona József Színház)
Moliere: Nők iskolája (Katona József Színház)
Aki követi blogíró írásait, már
kifigyelhette, hogy színházba leginkább kisebbik leánygyermekével jár, és ha
lehet, akkor olyan darabokra, amelyek a kisasszonykának az adott életkorban
hasznosak lehetnek. Most is így történt, gyors egymásutánban két kiváló klasszikus
előadásra mentek el együtt. Az egyik, a klasszikus vígjáték, 350 éves, a másik,
a klasszikus dráma, alig több, mint száz. Ami azonos bennük, az a nőalakok valósnak
vagy látszólagosnak rajzolt naivitása. Ráadásul még egy apró szál is összeköti
a két, eredetileg versben íródott színművet: Cyrano de Bergerac, a regény- és
színműíró, valóban ismerte Moliere-t.
Az először megnézett előadás, a Nők
iskolája kérdésfeltevése, mint minden Moliere darab kérdésfeltevése egyszerű,
de ma is égető: normális-e a birtoklási vágy a szerelemben, a házasságban? Szabad-e
birtokolni akarni a szerelemben, a házasságban? Lehet-e jogos birtokolni
akarni? A darabot nézve egyértelmű, hogy a birtokolni akarás már 350 éve is helytelen,
felesleges és nevetséges volt, hiszen a birtok tárgyának önálló akarata van, és
az önálló akarat révén kiszabadul a birtoklásból. Ez eddig nagyon egyszerű.
De miért tűzik színre ma ezt a
darabot? Akarunk-e ma birtokolni? Akarjunk-e ma birtokolni?
Ritkán. Inkább ne. Jobb az
óvatosság. Ezért ennek a darabnak a valódi aktualitása igen csekély.
A kapcsolatok látszólag vagy
valójában nemigen jutnak el arra a lobogási szintre, hogy a felek feltűnően
birtokolni szeretnék egymást. Kamaszkor után legközelebb már csak a nyugdíjasok
sétálnak kéz a kézben, és sírni is igen ritkán szokás a másikért, ha éppen elhagyott.
A magát műveltnek mondó társadalmi rétegek tagjai soha nem rendeznek zajos jelenetet,
ha életük éppen aktuális párjáról kiderül, hogy félrelépett. Persze, a
kapcsolat ettől az akciótól azért a legtöbbször megszakad, de csak a hiúság
csorbul, az igen ritkán merül fel a megcsalt félben, hogy egy számunkra fontos „birtoktárgy”
helytelenkedett. A darabbéli „csábító”, a szépfiú ezért aztán meg sem kísérli
birtokolni szíve hölgyét. Neki elég, ha elcsábíthatja. Ezzel a darab
aktualizálása meg is történt.
Ettől függetlenül a tizenöt éves
lány, aki már nagyon nem kislány, persze mérhetetlenül, és az első sorban jó
hangosan felháborodik, amikor Arnolphe, az öreg birtokos, nagy komolyan előadja
Ágnes leendő jófeleségi kötelességeit a hűségről, engedelmességről. De ezt már
csak a tizenöt éves teszi. A nézők, még a hölgyek sem rándulnak meg cseppet sem
a verses monológra, a nézők inkább azon csodálkoznak, hogy Ágnes miért fordul
szembe nyíltan „sugar daddy”-jével, hiszen sokkal egyszerűbb lenne elfogadni
egy öregedő férfi kedvességét, miközben nyugodtan lehetne szórakozni a
fiatallal.
„Láttál már csupasz, enyves
csigát, Amint rút teste rózsán mászik át?”
Ez az idézet már a Cyranóból van,
és ez már inkább Cyrano Roxánjának a problematikája, noha a verssor sem nem
Cyranora, sem nem Christianra, hanem az erőszaktevő Guiche grófra vonatkozik. A
Cyranóban a birtoklás kérdése már izgalmasabb. Vajon Roxan felismeri, hogy a szépséges
kis kadét mögött, a vaksötét éjszakában, egy igazi hős férfi is megbúvik? És ha
igen, akkor mit akar a lány? Neki tényleg megfelel a fiúcska? A Nemzetiben
Cyrano kicsit sem öreg. A Nemzetiben Cyrano kifejezetten magas, jóképű, csak
éppen „önbizalom-hiányos”. Akkor miért? Mi zajlik itt? Ki, mit akar?
De tényleg, miért súg Cyrano
Christiannak csábító verseket? Miért segíti, hogy elnyerje Roxánt? Miért nem ő
akarja megszerezni a nőt? Valóban nem meri saját maga megszólítani?
Nyilván akarja. Nyilván merné, ha
rászánná magát. Jól látható, hogy erősebb is, okosabb is nála.
Csakhogy Cyrano hiú. Nagyon hiú.
Nagyon-nagyon hiú. Cyrano nem Arnolph.
„Gém-lábu sasok, csodalények...
Ezek a gascogne-i legények,”
Ő csodalény. Neki nem elég a nő
pusztán imádata csupasz tárgyának, neki nem elég, hogy a nő megengedje, hogy
szeressék. Cyrano győzni akar, ő uralkodni akar a nő felett, ha testileg nem
is, de lelkileg, a versein keresztül be akarja bizonyítani saját erejét,
okosságát. Christian számára elegendő, ha Roxán a felesége lesz, és
szolgálhatja, Christian a szép legény, a jó férj, belőle lenne a jó apuka, ha a
háború meg nem öli.
Cyrano birtokolni akar.
Ugyanúgy, mint Arnolphe?
Másképpen, de mégis.
Cyrano hiú. Nagyon hiú.
Nagyon-nagyon hiú.
Cyrano az első perctől kezdve már
a záró jelenetet várja, amikor Roxán rájön, hogy minden, amit a ficsúrkájában
szeretett, az a másiktól származik. Cyrano az első perctől kezdve ezért a pillanatért
él, ezért tesz mindent. És Cyrano hiába hal meg abban a pillanatban, amikor
Roxán, öregen, rútan, debilisen megvilágosodik, Cyrano mégis elérte célját. A
Cyrano valódi tragédia, de Cyrano halála igazi katarzis (még ebben a
túlrendezett, túlugrált, túl hangos változatban is), és a tizenöt éves lány,
sok, többször tizenöt éves asszonytársával együtt nem tudja nem megkönnyezni.
A Nők iskolája csodálatos rendezői
befejezése volt, amikor Arnolphe üdvözül mosollyal az arcán egy ócska lavórban áztatni
kezdi megfáradt lábait, miközben Ágnes alighanem igencsak jól érzi magát csinos
barátjával. Két darab két befejezés. De azért az elgondolkodtató, hogy egy igazi,
birtokolni vágyó férfinak csak a halála előtti egyetlen, utolsó pillanat vagy egy
lavór forró víz adhat-e csak igazi boldogságot?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése