Fischer Iván: A vörös tehén (Budapest Fesztiválzenekar)
Blogíró nyaral. Ez a tény önmagában még nemigen tarthat igényt a közérdeklődés felkeltésére, sőt nyaralása még csak nem is annyira
izgalmas, mint például egy másik kedves kispolgár nyaralása egy régi francia
filmből, de azért a kristálytiszta vizű „wellness” medence melletti kellemes
heverészés közben csak eszébe jut egy, s más. Például, hogy hiába pancsolnak egészen közel, mindössze pár kilométernyire, legkisebb gyermekének nem tudja megmutatni a fertőrákosi
kőfejtőt, mert zárva van, és nem is igen tudható, kinyit-e valaha.
Pedig ez igen-igen sajnálatos, mert a kőfejtő nagyon érdekes
hely egy kilencéves kisfiú számára, és jó kis politikai felkészítéssel is egybe
lehet kötni a huszonöt évvel ezelőtti nyáron történt eseményekkel kapcsolatban.
Merthogy blogíró nemcsak az előbb említett filmmel egykorú (vagyis igencsak
öreg…), de már akkor komoly felnőtt ember volt, amikor a Fertő tó vidékének,
akárki, akármilyen okból próbálja is néha kisebbíteni, igencsak komoly világtörténelmi
szerepe volt. Manapság sorra jelennek meg erről a csodálatos és valóban
romantikus időszakról a visszaemlékezés kötetek, melyekben szépen leíródik,
milyen forradalmi módon is viselkedett egy-egy adott közszereplő azokban a
nagyon is izgalmas napokban vagy éppen mennyire nem volt fontos egy másiknak a
szerepe. A probléma ezekkel a kötetekkel csupán annyi, hogy ma még elég sokan
élnek azok közül, akik saját maguk is ott voltak, esetlen személyesen emlékeznek
azokra a napokra, és nem felejtették el, hogy valójában ki, mit is mondott akkoriban…
Esetleg korábban, amikor még mást illett mondani… De hagyjuk meg mindenkinek a
békés szenilitás és múlt megszépítésének a jogát, inkább foglalkozzunk múltunk
egy másik különös eseményével.
Blogíró még nyaralás előtt, a színházi szezon vége felé,
vette magának a hatalmas bátorságot, és megnézett egy új magyar operát. A nézőnél
talán csak a szerző kell hősiesebb legyen ha operaírásra adja fejét, mert ez a
műfaj manapság nem túl népszerű: elég nehéz lenne meghatározni egy jelentősebb
társadalmi csoportot, amelyik ma komolyan érdeklődne az operák iránt. Az adott
esetben azonban Fischer Iván és a Budapest Fesztiválzenekar neve megtöltötte a
színházat.
A darabról olvasható minden előzetes nem győzi hangsúlyozni,
hogy megértéséhez kötelező ismerni a tiszaeszlári per történetét. De ezt a
rendező cseppet sem bízza a véletlenre: részletes műsorfüzet áll a közönség
rendelkezésére, és a blogíró által látott előadás előtt maga a szerző és egy jó
nevű, nagy tudású professzor tartotta a bevezetőt.
Mégis, a kellő lelki felkészültség elengedhetetlennek
látszik, mert e nélkül csak kevéssé összefüggő színes leporellólapokat lát a nem
kellően érző ember. Van a színpadon minden: magyar nóta, focidrukkerek vuvuzelával,
autentikus zsidó vallási ének, néha még operaária is. Külföldön biztosan nagy
siker lesz, mert ezen stíluselemek együttes szerepeltetése és a témaválasztás igen
modern, időszerű és hatásos. Számunkra azonban az egész „nem állt össze”. Lehet,
hogy nem figyeltünk kellőképpen, de éppen csak a legizgalmasabb kérdésre nem kaptunk
választ sem szövegben, sem zenében, sem játékban: mi vitte rá Scharf Móricot,
hogy apja és hitsorsosai ellen valljon, kis híján akasztófára juttatva őket, de
még kevésbé abból a folyamatból nem láttunk semmit, ami őt később visszavezette
ősei világába. Azt azért meg kell hagyni, hogy a vörös tehén áriája a darab
harmadánál igen szép, és komoly zeneszerzői teljesítmény. Persze, azt, hogy
Fischer hatalmas zenei tehetség, nagy butaság lenne elvitatni. Kár, hogy
a nagyot markolni szándékozó műben olyan kevés hasonló minőségű részt lehet
találni. De lehet, hogy csak kell huszonöt év, mikorra megértjük a darabot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése