2013. január 16., szerda

A világ azt akarja, hogy becsapják XIII. - Apa!





FÉLIX

Péter is tudja?


PIROSKA

Remélem, nem. Porrá törtem a kártyát.


FÉLIX

Nem is értem, hogyan maradhatott meg. Együtt töröltünk minden levelet, az összes másolatot, archívumot. Tudod, anyád mekkora zseni volt. Ha ezek a levelek megmaradtak, akkor azok nem véletlenül maradtak meg ezen az egy kártyán. Zsarolni akart?


PIROSKA

Ilyenkor meg tudnálak ölni! Szerelemről nem hallottál? Eltette a levelezéseteket egy kis bőrtokba, vékony rózsaszín masnival átkötve. Az egyik könyvében volt benne.


FÉLIX

Rózsaszín masnival? Borzasztó. De ez ő. (nevet, és köhög tőle) Ebben azért van egy kevéske túlzás. Mindig, mindenben túlzó volt. Ez volt benne az izgalmas. Volt? Lehet, hogy él még? Tényleg nem tudod?


PIROSKA

Anya szeretett téged, megérted végre?


FÉLIX

Érteni soha nem értettem. Engem? Miért engem? Soha nem érdemeltem meg. De érezni sokszor éreztem. Például, valahogy csak megfogantál. Olyankor az ember érzékel ezt-azt.


PIROSKA

(kényszeredetten elneveti magát) Szemét. Te már nem változol meg soha.


FÉLIX

Lehet, hogy mégis jobb lett volna, ha én nevellek fel? De anyád Pétert választotta.


PIROSKA

Aligha önként. Ebben Mártád keze is benne volt. Vagy valami intimebb alkatrésze.


FÉLIX

Anyád azt mondta, szereti. Azt mondta, őt szereti, és vele akarja a gyereket felnevelni. Vagyis téged. És állítólag senkinek nem árulta el, hogy én vagyok az apád. Pedig sokan akarták tudni.


PIROSKA

Mert te nem álltál ki mellette.


FÉLIX

Talán nem. Nem tudom, mit kellett volna tennem. Valóban nem tudom. A két nő között volt valami, valami nagyon ronda meccs, és ez lett a vége. Ők döntötték el. Elhiszed, hogy én mindkettőt szerettem? Vagy egyiket sem? (nyög) Nagyon fáj. Adj még abból a csillapítóból!


PIROSKA

Semmiképpen nem kaphatsz többet!


FÉLIX

Miért? Nem mindegy? Félsz, hogy a boncolás után számon kérik rajtad? Vagy nem tudod kikapcsolni a felügyeletet? Az azért tréfás lenne.

Márta megjelenik az ajtóban.

PIROSKA

Nem félek semmitől. Órák óta a megengedett adag többszörösét kapod. Te is tudod, mi lesz ennek a vége. Még egy dózist kapsz, de valóban ez lesz az utolsó. (Ad neki pár szem gyógyszert.) Aludj csak, aludj egy kicsit!


FÉLIX

Köszönöm. Ígérem, utolsó lesz.


MÁRTA

Be ne vedd! Mit adsz neki? Mivel kábítod el? Hogy került ide? Elraboltad? Miért akarod megölni?


PIROSKA

Pszt! Kérlek, ne kiabálj! Ilyenkor tud pár percet aludni. Nagyon nagy fájdalmai vannak.


MÁRTA

Nem igaz! Félixnek semmi baja! Hogy került ide?


PIROSKA

Nem raboltam el. Itt érzi jól magát. Megnyugodott.


MÁRTA

Mit adtál neki?

Márta felveszi a gyógyszer dobozát, nézi, odamegy a monitorhoz, elkezd gépelni. A monitor szemmel láthatóan nem reagál.

MÁRTA

Ez megint valami kotyvalék lesz. Félix nem olyan pasi, aki hisz ezekben az ezoterikus marhaságokban.

Márta ráüt egy nagyot a monitorra.

Miért nem reagál ez a dög?


PIROSKA

Nincsen rajta jogosultságod.


MÁRTA

Nekem? (felháborodik) Nekem? Nekem nincs valahol jogosultságom?


PIROSKA

Neked. Ez az én gépem. Itt senki vagy.


MÁRTA

A nagygépre vagy bejelentkezve. Nem is értem, hogyan. Még hogy a te géped. Még az enyém sem. Én irányítom és te vagy rajta senki. Egy üresfejű táncoscsaj. Kis kurva. Szűzkurva, fapina.


PIROSKA

Kösz. Te viszont már régen nem irányítasz semmit. Nyugodj le!


MÁRTA

Te rohadt ribanc! Mit képzelsz, kivel beszélsz?

Piroska odalép a monitorhoz, kettőt billent, és jól láthatóan megjelenik Márta adatlapja. Piroska a következő szövege alatt el-elindít egy-egy pár másodperces videót Mártáról, az első rész egyes mozzanatait.

PIROSKA

Pontosan tudom, hogy kivel beszélek. Mindenki tudja. Nézd, ez vagy te! Ezek a mondataid, a mozdulataid, a kereséseid, a billentéseid, a gondolataid.


MÁRTA

Nem igaz! Rólam nincsen elérhető adat sehol. Soha nem engedtem eltárolni semmit.


PIROSKA

Na, ne! Miért éppen rólad ne lenne? Tíz évre, húsz évre visszamenőleg minden levél, minden keresés, minden bejegyzés, minden elhangzott szó, az utcán, a metrón, a kocsidban minden mozdulatod megtalálható. Nem engedtél tárolni semmit? Akkor ez mi? És ez? Meg ez? Ez a személy is te vagy, meg ez is, meg ez is. Mégsem tudsz mindent?


MÁRTA

Három nyilvános személyiség? És mind a három én vagyok. Kinek volt pofája ezeket elmenteni? Apád volt? Nem gondoltam volna róla, hogy egyszer ellenem mer fordulni.


PIROSKA

Péter soha nem fordult ellened. De miért ne ismerhettünk volna meg téged? Nem engedted legálisan, ezért lopva tette valaki. Csakhogy így nem válhattunk az életed részévé. Egyedül voltál, pedig velünk csökkent volna a magányod. Az énedet nyilvánossá kell tenned, akkor lesznek netbarátaid, őszinte netkapcsolataid. Úgy kell élned, hogy minden pillanatod, minden mondatod, minden cselekedeted látható, vállalható legyen. Akkor sok-sok ismerősöd, barátod lesz. Olyanok is tudni fognak rólad, talán tisztelni, szeretni fognak, akiket soha nem láttál.


MÁRTA

Szöveg. Rossz marketingszöveg. Régi, régi, vallási marketingszöveg. Csak most nem a túlvilágban kell hinni, nem a mennyországért, feltámadásért kell igaznak, jónak, tisztának lenni. Isten szeme helyett a net szeme lát mindent. Én ezt nem akarom! Én meg akarom válogatni a barátaimat, meg akarom válogatni, hogy kinek mondom el a gondolataimat, és kinek nem. Miért nem dönthetem el én, hogy mit kürtölök világgá, és mit nem? Miért kellene nekem minden másodpercben az egész világ szeme előtt élnem? És ha én nem akarok meztelenül mászkálni egy életen át?


PIROSKA

Nagyon jó nő voltál, sokkal jobb, mint én. Mászkálhattál volna nyugodtan meztelen. Sokan örültek volna neki. Semmi értelme a menekülésednek, még te sem tudsz elrejtőzni. Senki nem rejtőzhet el, egyetlen mozdulatod, mondatod sem marad titok. A gyerekeid tudják ezt, ők már minden gondolatukat megosztják az egész világgal.


MÁRTA

A gyerekeim! Őket is megőrjítetted? Nem elég, hogy Félixet megmérgezted, még őket is zombivá akarod alakítani?

Márta elkezdi ütni-vágni Piroskát, a két nő komolyan összeverekszik. Nem veszik észre, hogy Félix felkönyököl az ágyban, és nézi őket.

FÉLIX

Márta! Kérlek… (kis szünet) Márta! Piroska! Kérlek!

Piroska nagy küzdelem után éppen leteperi Mártát a földre, amikor meghallja Félix hangját. Azonnal felugrik, odalép az ágyhoz, reflexszerűen megigazítja a takarót. Márta is lassan feltápászkodik, először még támadni akar, de nincs ereje támadni.

PIROSKA

Félix, ne haragudj, nem akartam bántani. Ne haragudj!

Piroska sír, és simogatni kezdi Félix kezét. Az EKG egyre gyengébb, majd egyenes vonalba meg át, de sem Márta, sem Piroska nem látja. Márta a földön mászik, nem látja a monitort, Piroska lehajtja a fejét, azért nem látja.

MÁRTA

Ki vagy te? Mit gondolsz, ki vagy te?

Márta elkap egyet a sarokban álló könyvek közül, és hozzávágja Piroskához. A lány nem is védekezik.

PIROSKA

A lánya vagyok.


MÁRTA

Ki?

Piroska felnéz a monitorra, annak beszél.

PIROSKA

Apa … Végül is soha nem tudtam neki kimondani. Mit akarsz még? Anyám a dzsungelben, senki nem tudja, hogy él-e, hal-e, nem mer hazajönni, nem mer üzenni. Képtelen vagyok rá akár csak egy kicsit is visszaemlékezni. Apám, látod, halott. A testvéreim soha nem tudhatják meg, hogy a testvéreim. A nevelőapám egy vérszívó hárpia szeretője lett. Mit akarsz még?

Sötét. Mind ki.

27. jelenet: „intermezzo: most ki kicsoda”



TOMCI

És II. Fülöp olvashatta a Don Quijotét?


MÁRTA

Nem tudom, fiam.


TOMCI

De hát biztosan fenn van a tudásbázisban!


MÁRTA

Igen, kicsim, csakhogy én nem tudok mindent, ami fenn van a tudásbázisban! (az egyik kolléga véletlenül meglöki) Az ördög vigye el, miért nem vigyáz?


TOMCI

Nem lettél sokkal türelmesebb!


MÁRTA

Te meg nem lettél kevésbé szemtelen. (kicsit nyomkodja az egyik monitort) Inkább arról mesélj, mit mondtak ezek a hirdetőtáblák itt az út mentén!


TOMCI

Amit te szoktál. „Tomci, húzd ki magad!”, „Tomci, ne piszkáld az orrod!”, „Tomci, vigyázz, mert rálépsz a cipőfűződre!”. De az alatt a pár nap alatt mindent láttál. Beszálltam a vonatba, és a táblamonitor köszönt nekem. Kiszálltam a vonatból, és ott voltál a peron fölötti kijelzőn. A többi utas csak nézett, hogy ki az a Tomci. Kicsit égő volt, és egyben nagyon jó.


MÁRTA

Én soha nem neveltelek mások előtt.


TOMCI

És még azt a nagyon zűrös sakkpartit sem fejeztük be! Tudod, amit hétfőn kezdtünk el, amikor korábban érkeztem edzésre. Bár nem is tudom, honnan vetted észre, hogy még ráérek egy kicsit. Régen soha nem figyelted, merre járok.


MÁRTA

Egyszerű, te is tudod: a beléptető kapu jelzett. Csakhogy nem velem, hanem a géppel sakkoztál.


TOMCI

Lehet. De be kellene már fejezni. Eszetlen zaccos. 3D-ben már nem is tudtam átlátni, vissza kellett váltani a régi, lapos nézetre. De meg fogom nyerni! Aztán ez a trükk az ajtókkal! Azt hogy csináltad? Nekem minden ajtó kinyílt, a többieknek nyitni kellett őket, kártyával. Csuda mérgesek lettek! Ez most miért nem nyílik ki nekünk? Tegnap még kinyílt.


MÁRTA

Megtiltottam nekik.


TOMCI

Te? De miért? És a buszmegállóban lévő monitor is azért nem köszönt, mert megtiltottad? És reggel miért nem ajánlottál olvasnivalót a vonatra? Az is annyira jó volt!


MÁRTA

Nem hagyhatom, hogy a gépek többet tudjanak rólad, mint én!


TOMCI

És így akarod hagyni? Az annyival izgalmasabb volt!


MÁRTA

Nem szabad!


TOMCI

Anya, szeretném! (kis szünet, halkan, koravénen) Julka most üvöltene. (kicsit sírós, nagyon gyerek) Én nem tudok üvölteni. De szeretném! Olyan jó volt!


(vége következik, utána persze még egy kis ráadás)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése