Krúdy Gyula: Szindbád, Szindbád, a hajós (D. barátomnak…, meg mindenki
másnak…)
Hatalmas elismerés Huszarik Zoltán számára, hogy Krúdy
Szindbádjáról szinte mindenkinek az ő filmjének képei, és Latinovits hangja jut
az eszébe. Pedig ha kézbe vesszük a két könyvet, és ezt most már, hála a MEK munkájának, kényelmesen és költségmentesen is megtehetjük, rá kell jöjjünk, hogy
noha a Sára Sándor által fényképezett hihetetlenül szép képek valóban
tökéletesen adják vissza az író által megrajzolt világot, a rezignált,
beletörődő Szindbád nem Krúdy. Pedig Latinovits kiváló művész volt, hiszen aki hallotta
őt egyszer is a hajdani Egyetemi Színpadon Petőfi, József Attila és Radnóti (igen,
Radnóti!) verseket mondani, az ezt a tényt élete végéig fogja tanúsítani. Krúdy minden egyes mondata tökéletesre csiszolt példány,
talán ez sugallhatta Huszariknak, hogy engedje a filmen eluralkodni Latinovits
mélabús hanghordozását. Ez viszont meglehetősen távol áll a mondatok sokkal
csípősebb tényleges tartalomától. Szindbád soha nem volt mélabús, legfeljebb
szomorú, csalódott, kissé céltalan, mert egy életen át kereste azt a nőt, aki
kitart majd mellette, aki mellett ő is végre hűségesen megpihenhet. Csak éppen
Szindbád „… bölcs ember létére sohasem
hitte el, hogy van olyan hölgy a világon, aki éjjel, álmatlanul, sőt
szenvedélyesen őróla ábrándozik. Ah, mindig másra gondolnak a nők, midőn
egyedül vannak!” Szindbád szegény nem tudta, legfeljebb érezte, hogy hiába
szeretne ő egyetlen asszony mellett kikötni, hiába igaz mindig minden kedveskedő
szava, hiába őszinte mindig minden simogató mozdulata, az általa megismert nők
úgy mennek végig az életén „... serényen,
folyamatosan, akadály nélkül hazudozva, mint egy szorgalmas vízimalom a nagy
Dunán …”.
Mennyire többet, jobbat érdemelt volna a szomorú és
szentimentális Szindbád, mint amit kapott asszonyaitól! (Na, jó: leginkább a
mások asszonyaitól…) Szindbád nem Casanova, ő soha nem kalandot, skalpot keres
egy-egy hódításában, Szindbád monogám, igaz, a maga módján. Ő minden egyes
csókba, minden egyes lángoló ölelésbe egész életét teszi, ő minden egyes nőhöz,
aki mellett ül vagy fekszik, hűséges, bár talán nem örökké, de ez nem mindig csak
rajta múlik. Ő tudta, hogy „a legtöbb
nővel jósággal, szelíden, gyermek módjára kell bánni, bolondságaikat
helyeselni, kicsinyességüket nagyszerűnek találni, az új ruhát észrevenni;
nyert ügyed van, ha a legkisebb új szalagot megdicséred. Csodálatos, hogy éppen
a legokosabb nők, akik magukat “üzletasszonynak” is szokták nevezni, mily
könnyen beleegyeznek abba, hogy a férfiak el vannak ragadtatva az új
cipőjüktől! […] És a gazdag nők csaknem jobban örvendenek az apró ajándékoknak,
mint a szegények, a reászorultak.” Igen, a gazdag nők, az üzletasszonyok ma is ugyanúgy bánnak éppen
aktuális Szindbádjaikkal, mint a száz évvel ezelőttiek. Krúdynak, Krúdy
Szindbádjának azok a jól táplált, szép házasságban élő, polgári asszonyok a
kedvesei, akik már kivívták a társadalom megbecsülését, van helyük a „társaságban”.
Az akkori nők csak annyiban különböznek mai menedzsertársnőiktől, hogy ma már
nincsenek irodalmi szalonok, nem az operába sikk járni, hanem jó klubokba.
De rögzítsük még egyszer: Szindbád nem volt rezignált, nem
volt beletörődő, hiába a képmutatás, Szindbád pontosan tudja, hogy „…a
jól táplált, gondtalan életű, jómódú és egészséges asszonyok negyvenedik évük
felé mily forró vágyakat hordanak a vállfűzőjük alatt. A paráznaságot igaz
szerelemnek vélik, a kielégítetlen kéjvágyat boldogtalanságnak, akadályozott
élvhajhászatukat szerencsétlen házaséletnek minősítik.” Mert „csak a nők tudnak olyan szemérmetlenek
lenni, mint a szobák.” A szobák, a sok-sok alacsonymennyezetű szállodai és
kispolgári hálószoba, amelyek talán tanúsíthatták volna Szindbád vágyát a
hűségre, az egyetlen és el nem múló szerelem keresésére. Amit persze nem talál
meg, és így aztán minden Szindbád számára eljön az a pillanat, amikor „egyedül marad a szívfájásával.” Mert minden
Szindbádot a szíve, a jó, a hűséges, az odaadó vajszíve visz a sírba. És amikor
egy teliholdas éjjel, Szindbád kései tisztelőjeként, ismét, sokadszorra, és alighanem
már véglegesen egyedül maradva, magányosan végighajtunk az éjfél körül már szinte kihalt városon,
még ha nem is konflison, hanem szép, fényes, vakító lámpájú autóval, akkor
képzeletünkben azon nők hajának árnyai sejlenek fel, akik formás idomaikkal annyit
melegítették az autó lassan-lassan már gazdájával együtt erősen megkopó, vénülő
ülését. Ilyenkor vajon nem szó szerint Krúdy mondata juthat az ember eszébe?
„Vajon a sírban, hatlábnyira a föld alatt
ugyancsak a nőkre fogok gondolni mindvégig?”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése