2012. szeptember 12., szerda

La Liberté II.

Kertész Mihály: "Casablanca" című filme nyomán
 
Megjöttünk szabiról, itt az iskolakezdés, megvoltak az első szülői értekezletek, itt az idő folytatni a blogot. Folytatni kell, mert rengeteg izgalmas esemény zajlik körülöttünk, ezekről nem lehet nem beszélni. Ráadásul egy nagyon fontos témánál hagytuk félbe a „csevegést”: éppen a szabadságról, Carmen szabadságáról beszélgettünk. Már akkor is tudtuk, hogy ezt a témát folytatni kell, csak ennek a második résznek a megírását oly sok esemény hátráltatta...
 
De vágjunk végre bele!
 
Az egyik internetes portál pár napja kiemelt helyen hozta, hogy harminc éve halt meg Ingrid Bergman.És ők is azonnal annak a filmnek a nevét illesztették a hír címébe, amelyikre alighanem mindenki emlékszik, ha csak egyszer látta is. Márpedig a Casablancát egyszer legalább szinte mindenki megnézi.
 
Pedig ez egy igen egyszerű film: két tökéletes férfi, akik között egy tökéletes nő képtelen választani. Annak a kornak a divatjának még ez a női viselkedési modell felelt meg: a férfiakat mindenben segítő, szép és látszólag gyenge, támaszra szoruló asszony. Egy kis önfeláldozás, vagy inkább nagyon is sok, amit azért egy kicsit semmibe veszünk, nem mutatunk ki, természetesnek tartunk. Ki tehet többet a másikért, ki szereti jobban a másikat, kinek fontosabb a másik élete, mint a sajátja. És legbelül az alapkérdés: kinek fontosabb egy megfoghatatlan eszme: a szabadság megtartása, mint a saját jövője. Ennyi a film, aminek dramaturgiai nagyságát éppen az adja, hogy ezek a gondolatok szinte meg sem jelennek a szövegben, a képeken, a szereplők alig beszélnek ilyesmiről. A képeken hétköznapi események zajlanak: vesznek, adnak, üzletelnek mindennel, isznak, kártyáznak, egy kicsit még énekelnek is. Mégis mindenki, de valóban mindenki megérti, hogy a Magyarországról már 1926-ban elmenekült Kertész Mihály miről is beszél.
 
Mert nem az egyszerű „sztori”, nem a nagyon is klasszikus, szinte sematikus cselekményvezetés, még talán nem is az igazán kiváló színészi munka hozza a film örökérvényűségét. Hiába lenne Bergman valóban tökéletesen fényképezett és valóban örök szépsége (persze, az operatőr is kapott egy Oscart), hiába lenne Bogart jól ismert, és akkoriban minden nő által imádott flegmasága, még a tökéletes színészi munka is kevés lenne a film sok évtizedes, több generáción át tartó elfogadottságához. Ez a film a magyar rendező munkája miatt lett ennyire jó! Ő irányította a négy (!) forgatókönyvírót, akik valóban mondatról mondatra, másodpercről másodpercre tökéletesen dolgozták ki ennek a filmnek minden jelenetét. Kertész és forgatókönyvírói, akik persze ugyancsak Oscar díjat kaptak a munkájukért, valami olyasmit oldottak meg, ami keveseknek sikerült.
Megoldották azt, hogy a Casablancának a látszat ellenére talán mégsem a Bergman alakította Ilse, a két tökéletes férfi között őrlődő asszony az igazi női drámai hőse. Hanem talán Yvonne, a kis liba, aki ugyanúgy szerelmes a Bogart alakította szívtipró Rickbe, mint minden nőnemű lény, csak ő reménytelenül. Ez a kis senki válik a film üzenetét hordozó alakká, őrá egészen biztosan mindenki emlékezni fog, pedig a teljesen ismeretlen Marie Madeleine Berthe Lebeau színészi képességei nem hasonlíthatóak össze Bergmanéval. Soha, senki nem emlékszik akár csak egyetlen másik jelentre is, amiben ez a színésznő emlékezetest alakított volna. Neki ebben a filmben is mindössze néhány snittje van, ami közül egyet – blogíró szerint legalábbis – minden fiatalnak látni kellene, kamaszkorában, 15-16 évesen, amikor még komolyan tudja venni a „szabadság” gondolatát. Ki ez az Yvonne? Egy kis konzumlány, akit Rick, a főnők a film elején nyeglén, szinte észrevétlenül pattint le, észre sem vesz, rá sem néz. De dramaturgiailag hihetetlen fontos ez a pár másodperc is, mert ettől tudjuk „helyére tenni” a lényegtelen kis nőt. Aki később már mint egy német tiszt babája tér vissza, bosszantani Ricket, és minden franciát. Hányszor éltük ezt mi is át! Hány lányt sértettünk véletlenül halálra azzal, hogy nem vettük észre közeledésüket, akik aztán egy életre bosszút esküdtek ellenünk? De ettől még sem Rick, sem Yvonne képe nem maradna fenn. De van egy jelenet, amikor a másik hős férfi, Victor László, utolsó menedékként a francia himnusz, a Marseillaise zenéjével képes csak túlharsogni a megszálló német dalosokat. Ekkor látjuk utoljára Yvonne arcát, megmértük, mindössze nyolc másodpercre. De az a nyolc másodperc, ez az arc valóban beleég az ember agyába. A pici nő, akiről tudjuk, hogy eladó, megvehető, bárkinek, bármikor megkapható, 160 centije minden erejével énekel. A Marseillaise-t harsogja, a francia himnuszt, a klasszikus, az 1789-es szabadság himnuszát énekli. Mert a Marseillaise a szabadság maga. Akinek volt szerencséje megérteni és megtanulni a francia szöveget, az könnyebben megérti, hogy a varázslatos hatású „Marchons! Marchons!” (a magyar változatban: „Csak jöjj, csak jöjj”, szó szerint talán „menjünk, menjünk”) szavak elhangzásakor miért indult el és indulna el ma is valóban oly sok ember megvédeni a szabadság, egyenlőség, testvériség („Liberté, égalité, fraternité”) eszméjét.
 
Ezért fontos ez a film, ezt a jelenetet, ami egyben a film fordulópontja is, készíti elő Bergman, Bogart, és az egész szereplőgárda játéka. Emellett már szinte mellékszál, hogy a film egy olyan igazi szerelmet mutat be, ami keveseknek adatik meg. Pedig azt sem szabad elfelejteni, hogy „a világ örökké ünnepli a szerelmeseket”. (The world will always welcome lovers As time goes by”). De ez egy másik történet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése